Verband lewiszuren en redoxreacties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 100

Verband lewiszuren en redoxreacties

Hallo,

Als Lewis een zuur definieert als een electronpaaracceptor; treedt een oxidator in een redoxreactie dan ook op als een lewiszuur?

Je verkrijgt dan wel geen zuur-base adduct door een coordinatief covalente binding, maar het voldoet ogenschijnlijk toch aan de definities...

mvg, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Verband lewiszuren en redoxreacties

Zo zou je dat kunnen stellen, maar ik weet eerlijk gezegd niet of de IUPAC het daar mee eens is.

In wezen komt het inderdaad op hetzelfde neer: Het deeltje heeft een affiniteit voor een elektron(of elektronenpaar) - alleen verschilt het in de manier wat er vervolgens met dat elektron of elektronenpaar gebeurt. Bij een coördinatiebinding verandert de oxidatietoestand niet; bij een redoxreactie wel.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Verband lewiszuren en redoxreacties

Het zal er wel op neerkomen dat die coordinatieverbinding deel zal zijn van de definitie van een lewiszuur:
Een Lewiszuur (L-zuur) is een molecuul of ionaire verbinding dat een elektronenpaar kan accepteren en een gecoördineerde covalente binding kan vormen met een elektronenpaardonor, (een Lewisbase of L-base).
mvg, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Verband lewiszuren en redoxreacties

(Ik kan mijn vorige berichten niet meer editen?)

Overigens:
http://goldbook.iupac.org/L03508.html schreef:Lewis acid

A molecular entity (and the corresponding chemical species ) that is an electron-pair acceptor and therefore able to react with a Lewis base to form a Lewis adduct, by sharing the electron pair furnished by the Lewis base.
mvg, Box
Das ist nicht einmal falsch. - Wolfgang Pauli

Reageer