Bepalen van het benodigde koppel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Bepalen van het benodigde koppel

Hallo Iedereen,

Ik heb een vraag over een casus waar ik momenteel mee bezig ben. Het gaat om een stangen mechanisme dat wordt aangedreven door een motor. Met paint heb ik geprobeerd om een beeld te geven van de situatie, zoals te zien is zal stang AB een hoekverdraaiing van 180 graden maken ten opzichte van zijn huidige positie. De aan de schijf gekoppelde stang zal uiteindelijk weer verticaal komen te staan waarbij er dus een hoekverdraaiing plaats vindt van 90 graden.

Nu wil ik graag een koppel curve opstellen voor deze beweging om uiteindelijk een motor te selecteren en de eventuele vertanding. Ik weet dat dit te maken heeft met de massa en het traagheidsmoment van de schijf, dit is allemaal te bepalen. Nu heb ik eigenlijk geen idee wat de beste methode is om dit uit te rekenen en wat de stappen zijn die ik hierbij moet doorlopen en ik hoop dan ook dat hier iemand is die mij daarbij kan helpen.

Bij voorbaat dank,

Groeten Robbert
Bijlagen
Koppel_stangenmechanisme.JPG
Koppel_stangenmechanisme.JPG (20.09 KiB) 102 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Bepalen van het benodigde koppel

Ik snap niet hoe de motor via die stang die schijf aandrijft? Dan mis ik toch wel iets als een krukas of zo?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Bepalen van het benodigde koppel

Beste Jan,

Excuses voor de late reactie (heb mijn enkelbanden in de vakantie gescheurd dus was niet in staat om effectief bezig te zijn aan dit vraagstuk) en bedankt voor de reactie.

In het draaipunt A is een motor geplaatst met de as dus in deze weergave in de Z-richting, de rode punten zijn draaipunten en het is dus in feite een driestangenmechanisme. Je zou de gehele beweging eigenlijk kunnen zien als een krukas die een slag van 180 graden maakt en waarbij de de zuiger nog een extra cirkelbewelbeweging (punt C is dan de zuiger) maakt.

Ik hoop dat ik het hiermee iets duidelijker heb gemaakt,

Groeten Robbert

Reageer