1e orde differentiaal vergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 126

1e orde differentiaal vergelijking

waarom is x alleen geldig op (-oneindig,0)? 0 niet snap ik je mag niet delen door 0 maar waarom zou je hier geen positieve getallen mogen gebruiken?

[attachment=4753:opg3.jpg]

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

Men mag een functie definiëren op een domein dat kleiner is dan het grootst mogelijke domein.

Gebruikersavatar
Berichten: 32

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

Mag ik zo vrijpostig zijn om te vragen waar je differentiaal gevonden hebt? :eusa_whistle:

Vermits ik deze grafiek wel grafisch kan tekenen op mijn grafisch rekenmachine blijkt deze (zoals verwacht) slechts 1 verticale asymptoot te hebben.

@ Thermo: is dit geen bizarre notatie? Wat is het nut van een functie slechts beperkt aan te geven zonder hiervoor een praktische reden te hebben?

Meestal wordt het domein toch volledig omschreven, niet?
Afbeelding

Berichten: 126

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

ik heb em bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

Marc_B90 schreef:@ Thermo: is dit geen bizarre notatie? Wat is het nut van een functie slechts beperkt aan te geven zonder hiervoor een praktische reden te hebben?

Meestal wordt het domein toch volledig omschreven, niet?
Omdat je als je een discontinuïteit hebt je veel te veel oplossingen kunt maken. Iedere oplossing aan de linkerkant van de asymptoot gaat immers samen met een willekeurige oplossing aan de rechterkant. Vermits je slechts 1 beginvoorwaarde hebt, gaat die maar tot de disontinuïteit. Door dit te beperken maak je de zaak niet nodeloos moeilijk.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

Deze oplossing is ook geldig op de (strikt) positieve reële as, maar je moet wel 0 uitsluiten natuurlijk.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 126

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

ik dacht gister te begrijpen maar nu ik er vandaag nog eens naar kijken kan het domein helemaal niet (-oneindig,0) zijn. de Range zijn alle x behalve 0, en het domein ook!. want als x 0 nadert van de positieve kant dan krijg je een oneindig positief getal uit. als 0 genaderd word van de negatieve kant word het een oneindig klein getal. en nul mag niet
Deze oplossing is ook geldig op de (strikt) positieve reële as, maar je moet wel 0 uitsluiten natuurlijk.
wat bedoel je met "strikt"?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

Strikt groter dan 0, dus positief en niet 0.

Het feit dat een oplossing geldig is op een groter domein, maakt het niet onjuist te zeggen dat die oplossing geldig is op een deelverzameling van dat domein...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 126

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

TD schreef:Strikt groter dan 0, dus positief en niet 0.

Het feit dat een oplossing geldig is op een groter domein, maakt het niet onjuist te zeggen dat die oplossing geldig is op een deelverzameling van dat domein...
nee ok maar dit antwoord komt uit een SSM dan mag daar ook wel het (volledig) juiste antwoord in staan. maar goed nu weet ik wel dat ik gelijk heb, bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: 1e orde differentiaal vergelijking

Wat is het nut van een functie slechts beperkt aan te geven zonder hiervoor een praktische reden te hebben?
Er kunnen 'randvoorwaarden' bestaan. Een fysisch voorbeeld.

Wet van Boyle: pV = constant. Wiskundig zou V elke waarde ≠ 0 kunnen hebben.

Fysisch: V >0 zijn.

Reageer