Cosinus en sinus probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Cosinus en sinus probleem

Hallo,

ik ben bezig met Fysica, in verband met Kracht en beweging.

Nu zit ik een beetje in de knoop bij een vraagstuk.

Een zeeleeuw schuift vanuit rust met een constante versnelling een helling af met een lengte van 3.0m . Het oppervlak sluit een hoek van 23°in met de horizontale en de coëfficiënt van kinetische wrijving tussen de zeeleeuw en het oppervlak is 0.26. Hoelang duurt het voor de zeeleeuw in het water terecht komt?

Wanneer je dus het x-y schema tekent, en er alle inwerkende krachten op tekent (W, N, kinetische wrijving,...)

Dan kan je dus ook W(x) en W(y) aanduiden,

W(x) gelijk aan m*g*sin(hoek)

W(y) gelijk aan -m*g*cos(hoek)

Dat begrijp ik niet zo goed, hoe komt het dat W(y) een cosinus is en geen sinus, en omgekeerd voor w(x)..?

Het heeft iets te maken met de hoeken denk ik...

Kan iemand dit uitleggen aub?

Alvast bedankt!!!

Charlotte

Berichten: 2.746

Re: Cosinus en sinus probleem

teken de situatie eens, en teken de driehoek waarin je werkt, pas dan eens de sinus en cosinusregel toe.

Als het nog niet lukt kan je hier misschien eens een tekening zetten met de vectoren op aangeduid.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Cosinus en sinus probleem

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 11

Re: Cosinus en sinus probleem

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb het al enkele malen getekend, maar begin telkens te twijfelen en loop dat altijd vast...

Ik heb het proberen te tekenen op de Pc om het hier te plaatsen, maar dit is niet echt gelukt (met een programma Inkscap denk ik?) ... Ik ken het programma niet, en vind dus ook de juiste 'knoppen' niet om het te kunnen tekenen op de PC...

Berichten: 2.746

Re: Cosinus en sinus probleem

Zeg dan eens hoe je er aan begint. de richting van de wrijvingskracht is altijd tegengesteld aan de bewegingssnelheid.

zwaartekracht is altijd verticaal naar beneden gericht. Voor de juiste hoek: bij twee evenwijdige rechten en een snijlijn, weet je dat de overstaande hoeken gelijk zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Cosinus en sinus probleem

Ik heb het proberen te tekenen op de Pc om het hier te plaatsen, maar dit is niet echt gelukt (met een programma Inkscap denk ik?)
kopieer dit plaatje:
sjarlot.gif
sjarlot.gif (9.32 KiB) 463 keer bekeken
Gesteld dat het een windows-pc is: start-alle programma's-bureau-accessoires-Paint.

kies in Paint "bewerken-plakken"

Probeer je krachtvectoren een beetje op schaal erin te krijgen.
Het heeft iets te maken met de hoeken denk ik...
[microcursus] goniometrie: sinus, cosinus, tangens (basis)

deze is waarschijnlijk zéér nuttig voor je. :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Cosinus en sinus probleem

Heb het even, met mijn beste tekentalent geprobeerd...
Bijlagen
Fysica.jpg
Fysica.jpg (23.18 KiB) 464 keer bekeken

Berichten: 11

Re: Cosinus en sinus probleem

Dus de rode pijl is W (mg), de de zwaartekracht loodrecht naar beneden.

Wat ik niet snap (en dat is algemeen, niet alleen bij deze oefening) is waarom de component van W in de x-richting gelijk is aan sin(hoek).

Mijn redenering is dat wnn je aan de top van de rode pijl nar boven gaat, en dus een driehoek vormt met de pijl van 'mgsin(hoek)' wat ik dan zie als een soort x-as, dat je op de x-as toch de cosinus afleest?

En dan omgekeerd voor de y-component...

Ik hoop dat ik hier niet al te grote fouten aan het typen ben.. :eusa_whistle: maar soms geraak ik er echt niet meer uit!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Cosinus en sinus probleem

je plaatje is wel in orde, met een krachtenschema heb je dus zo te zien niet direct een probleem. . (In paint kun je trouwens rechte lijntjes trekken, je hoeft niet met dat potlood te zitten bibberen :eusa_whistle: )

Voor de duidelijkheid iets netter:
sjarlot2.gif
sjarlot2.gif (16.54 KiB) 467 keer bekeken
Kijk eens naar de driehoeken die zo gevormd worden. Ik heb de kleurtjes met opzet zo gekozen dat ze overeenkomen met de [microcursus] goniometrie: sinus, cosinus, tangens (basis)
Op deze manier kun je steeds drie verhoudingen berekenen:

De tangens, overstaande rechthoekszijde gedeeld door aanliggende rechthoekszijde.

Wat we de sinus noemen: overstaande rechthoekszijde gedeeld door schuine zijde.

En wat we de cosinus noemen: aanliggende rechthoekszijde gedeeld door schuine zijde.

Het wordt nu tijd om dit samen te vatten in drie korte formules, en daarvoor korten we eerst de namen van de zijden maar eens af:

S is de Schuine zijde,

O is de Overstaande rechthoekszijde

A is de Aanliggende rechthoekszijde.
Afbeelding (afb.11)
Benodigde formules:

sinus(α) = O / S

cosinus(α) = A / S

tangens(α) = O / A

[color="#Green"]Deze formules zul je stomweg uit je hoofd moeten leren. [/color]
Ezelsbruggetje

AfbeeldingAfbeelding (afb.12,13) .....Wat ik onthou is: SOSCASTOA.

Voor de Sinus deel je O door S, voor de Cosinus deel je A door S, en voor de de Tangens deel je O door A.

Voeg de letters samen en je krijgt SOS CAS TOA.


Kortom, neem die cursus eens goed door, en maak eens een zwikje oefenopgaafjes die eraan vast zitten. Dan is dat probleem voor jou vast en zeker definitief de wereld uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: Cosinus en sinus probleem

Heel erg bedankt! :eusa_whistle:

Reageer