lysosomen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

lysosomen

kort vraagje met misschien wel een lang antwoord

kan iemand me kort uitleggen hoe de lysosomen juist werken?

ik begrijp niks van mijn cursus!!!

merci

annaxxx

Berichten: 15

Re: lysosomen

De exacte chemische werking weet ik niet, maar misschien heb je hier aan... :wink:



Lysosomen zijn kleine celorganellen. Ze bestaan uit een membraan (gevormd tot een blaasje) en bevatten veel hydroletische enzymen.

Deze enzymen worden aangemaakt in het ruwe endoplasmatisch reticulum (RER, ook een celorganel), en worden na hun ontstaan afgesnoerd in een blaasje en getransporteerd naar het Gogli-systeem (celorganel). Daar worden de enzymen geactiveerd, en word het membraan voor het lysosoom gemaakt. Uiteindelijk snoert er een blaasje (membraan van nieuwe lysosoom) af van het Gogli-systeem (aan de trans- zijde) met de enzymen er in... het lysosoom is 'geboren'.

Het lysosoom zelf heeft een zure PH waarde,+/- PH; 5. Dit is nodig voor de enzymen om goed te werken. Het lysosoom houdt deze PH waarde op peil door middel van een protonenpomp in het membraan; er worden H+ ionen actief naar binnen gepompt.

De enzymen hebben een belangrijke functie: ze helpen bij het afbreken van macromoleculen (eiwitten, polysaccheriden, vetten, nucleinezuren etc.) door middel van hydrolyse. Dit is voor de cel heel belangrijk, want hierdoor is het voor de cel mogelijk om zichzelf te vernieuwen, want lysosomen ruimen ook eigen oude versleten celorganellen op. Dit heet autophagie. Hierdoor komen er nieuwe bouwstenen vrij in het cytoplasma (aminozuren, monosaccheriden, vetzuren etc.). Mede door dit proces wordt o.a. weer de bouw van nieuwe organellen mogelijk word gemaakt. Een levercel breekt zo elke week meer als de helft van zijn macromoleculen af!

Het lysosoom breekt ook de macromoleculen af die van buiten af de cel binnen komen. Maar hoe werkt dit nou allemaal??

De macromoleculen moeten eerst langs het celmembraan. Deze macromoleculen worden ingesnoerd waardoor er een zogenaamde voedselvacuole ontstaat die rondzweeft door het cytoplasma van de cel (phagocytose). De voedselvacuole smelt samen met een lysosoom waarna de enzymen door middel van hydrolyse (splitsing door toevoeging van water) de macromoleculen afbreken tot monomeren. De monomeren verplaatsen zich daarna door het membraan van het lysosoom naar het cytosol (half vloeibare deel van het cytoplasma), wachtend totdat ze opnieuw gebruikt worden...

Mooi systeem he! Helaas zijn er ook allerlei ziektes mogelijk, de Tay-sachs ziekte bijvoorbeeld. Dan mist het lysosoom bepaalde enzymen die vetten (lipiden) helpen afbreken, waardoor de hersenen beschadigd raken door accumulatie van te veel vetten in de hersenen. Gelukkig is dit vrij zeldzaam :wink:

Ik hoop dat ik je hiermee iets geholpen heb, en dat alles wat hier staat ook klopt trouwens.. :shock:

Reageer