Bloedvatenstelsel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Bloedvatenstelsel

Goeiemiddag !!

Tijdens het studeren ben ik op een probleem gestoten. In mijn boek over dierenkunde staat namelijk een afbeelding in verband met het hart en zijn bloedomloop.

Dit betreffende: de vogel

Het enige verschil is de draai vn de aorta volgens mij maar..

Als ik de afbeelding bekijk heb je boven de linkerboezem (rechts als je op je blad kijkt :eusa_whistle: ) de longaders die toekomen. Deze zijn volgens mij nog altijd zuurstofrijk. Op die afbeelding staat echter dat die samenkomen in een KOPHALSADER?????

Ik ga er toch nog altijd vanuit dat een kophalsader zuurstofarm is. Heeft een vogel dan 2 kophalsaders? Want op de afb staat er ook eentje aan de rechterkant ](*,)

Ook samenkomend in die respectievelijke kophalsader is de linkervleugelader, volgens mij ook zuurstofarm..

Dit is zowat mijn enige probleem

Iemand die hulp kan bieden?

;)

Bedankt voor de tijd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Bloedvatenstelsel

Iemand die hulp kan bieden?
Waarschijnlijk kan ik je onvoldoende helpen, aangezien mijn kennis zich vooral situeert rond 'de mens' en niet 'de vogel'. Maar ik wil toch al een aanzet geven, ik vermoed dat anderen wel zullen aanvullen. ;)
Als ik de afbeelding bekijk heb je boven de linkerboezem (rechts als je op je blad kijkt :eusa_whistle: ) de longaders die toekomen. Deze zijn volgens mij nog altijd zuurstofrijk.
Dit lijkt me juist: de longader (met zuurstofrijk bloed) komt toe in de linker boezem
Op die afbeelding staat echter dat die samenkomen in een KOPHALSADER?????
. Lijkt me inderdaad bizar! Bovendien zal een ader, afkomstig van het lichaam (zoals de kop) normaal toekomen in het rechter hart (althans, zo is het bij de mens). Om van daaruit dan naar de longen te gaan, waar het bloed terug zuurstofrijk wordt en tenslotte terug naar het linker hart te gaan. Kan je hier iets mee aanvangen?
Ik ga er toch nog altijd vanuit dat een kophalsader zuurstofarm is.
Ik ook...
Heeft een vogel dan 2 kophalsaders? Want op de afb staat er ook eentje aan de rechterkant ](*,)
Waarschijnlijk eentje van de linker heft van de kop en eentje van de rechter helft van de kop. Ook de mens heeft er 2.
Ook samenkomend in die respectievelijke kophalsader is de linkervleugelader, volgens mij ook zuurstofarm..
Lijkt me terug correct...

Nogmaals, ik heb de parallel doorgetrokken van de mens, mogelijks is dit niet correct. Maar misschien heeft het toch al een aanzet?

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 11

Re: Bloedvatenstelsel

Dido schreef:Waarschijnlijk kan ik je onvoldoende helpen, aangezien mijn kennis zich vooral situeert rond 'de mens' en niet 'de vogel'. Maar ik wil toch al een aanzet geven, ik vermoed dat anderen wel zullen aanvullen. :eusa_whistle:

Dit lijkt me juist: de longader (met zuurstofrijk bloed) komt toe in de linker boezem

. Lijkt me inderdaad bizar! Bovendien zal een ader, afkomstig van het lichaam (zoals de kop) normaal toekomen in het rechter hart (althans, zo is het bij de mens). Om van daaruit dan naar de longen te gaan, waar het bloed terug zuurstofrijk wordt en tenslotte terug naar het linker hart te gaan. Kan je hier iets mee aanvangen?

Ik ook...

Waarschijnlijk eentje van de linker heft van de kop en eentje van de rechter helft van de kop. Ook de mens heeft er 2.

Lijkt me terug correct...

Nogmaals, ik heb de parallel doorgetrokken van de mens, mogelijks is dit niet correct. Maar misschien heeft het toch al een aanzet?

Dido
Ik ben tevreden dat je even de tijd nam om mijn probleem te lezen. Leuk dat je mijn stellingen en bevindingen kunt bevestigen. Ik begrijp wel het systeem.

Het enige wat nog een raadsel is: De Kophalsader en de linkervleugelader ( beiden zuurstofarm ), die samenkomt met de linker- en rechtlongader ( beiden zuurstofrijk ). Volgens de tekening zijn die echter allemaal zuurstofarm (aangezien ze dezelfde kleur en structuur hebben op de tekening, lijkt me deze conclusie terecht). Het is niet zichtbaar waar ze uitkomen doordat de aders zich achter het hart bevinden, maar ik vermoed dat ze terecht komen in het rechterdeel van het hard ( zuurstofarm).

Volgens mij zijn er twee mogelijke opties.

1. Er zit een fout in onze/mijn redenering met als gevolg er een verklaring is

2. De tekening is fout getekend ( wat mogelijk is maar raar zou zijn in een zo'n boek)

Ik benadruk het feit dat het systeem hetzelfde is als bij de mens , wat jij wel zal weten.

Buiten het verschil ivm de draairichting van de aorta.

Thanks !

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Bloedvatenstelsel

Nog even een poging, misschien ben je hier iets mee?

http://www.paulnoll.com/Oregon/Birds/Avian-Circulatory.html

En voor alle duidelijkheid, even een korte legende...

- pulmonary = longen

- artery = slagader

- carotid = hals

- veins = aders

- atrium = boezem

- ventricle = kamer

- venae cavae = holle aders (= aders die het zuurstofarme bloed van het lichaam naar het hart brengen)

Afbeelding

Op de tekening zie je dat de arteria pulmonalis (longslagader) vertrekt uit het rechter ventrikel en dat de arteria carotis (halsslagader) vetrekt uit het linker ventrikel. Het lijkt in de tekening alsof de pulmonale arteries uitkomen in de arteria carotis, maar dat is niet zo: de arteria pulmonalis loopt achter de systemic arch door.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 11

Re: Bloedvatenstelsel

Dido schreef:Nog even een poging, misschien ben je hier iets mee?

http://www.paulnoll.com/Oregon/Birds/Avian-Circulatory.html

En voor alle duidelijkheid, even een korte legende...

- pulmonary = longen

- artery = slagader

- carotid = hals

- veins = aders

- atrium = boezem

- ventricle = kamer

- venae cavae = holle aders (= aders die het zuurstofarme bloed van het lichaam naar het hart brengen)

Afbeelding

Op de tekening zie je dat de arteria pulmonalis (longslagader) vertrekt uit het rechter ventrikel en dat de arteria carotis (halsslagader) vetrekt uit het linker ventrikel. Het lijkt in de tekening alsof de pulmonale arteries uitkomen in de arteria carotis, maar dat is niet zo: de arteria pulmonalis loopt achter de systemic arch door.

Dido
Ja, dit is een zeer verhelderende tekening, veel duidelijker. Ik bedank je daar dan ook heel hartelijk voor. Tof dat je de legende erbij noteerde!

Bedankt voor je tijd en je hulp ! :eusa_whistle:

Tom

Reageer