Piramide magneten

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Piramide magneten

Hallo allemaal,

ik heb een vraag waarvan ik het antwoord nergens op internet kan vinden.

wat gebeurt er met de polen van een permanente magneet als je hem in een perfect puntige piramidevorm zou maken?

ik heb het idee dat het toch ergens goed voor zal wezen

Re: Piramide magneten

Zoals een piramide is opgebouwd uit blokken, kan je een piramidevormige permanente magneet opbouwen uit kleine permanente magneetjes. Het magnetische veld van de totale magneet is dan de som van de magnetische velden van de samenstellende kleine magneetjes. (Een perfect puntige piramidevorm is onmogelijk, omdat de materie is opgebouwd uit atomen.)

Een andere benadering gaat er vanuit dat de kringstromen van de samenstellende magneetjes in het inwendige van de permanente magneet elkaar opheffen. Je houdt dan alleen een netto kringstroom aan het buitenoppervlak over. Het magnetische veld komt dus overeen met dat van een piramidevormige spoel waardoor een elektrische stroom loopt.

Het concreet uitrekenen van dit veld is iets wat ik graag aan andere (wiskundig meer bedreven) bezoekers van dit forum overlaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Piramide magneten

Misschien veronderstelt barosman dat de veldlijnen de piramidevorm tot in de punt moeten volgen en verwacht hij een zeer sterk veld bij de piramidepunt. Dat zou verklaren waarom hij hoopt dat er iets bijzonders zou zijn. Maar het zou een misvatting zijn.

Reageer