Granieten blok op een vlot

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 38

Granieten blok op een vlot

Op een ronde houten schijf van 0,36m hoogte en waarvan de dichtheid 700kg/m³ is, plaatst men een stuk graniet (dichteid 2700 kg/m³) zodat het bovenvlak van de schijf met het wateroppervlak samenvalt. De steen wordt daarna in het midden aan de onderkant van de schijf vastgemaakt.

Hoe diep steekt het hout nu onder water? (antw: 0,32m)

Dit vraagstuk krijg ik niet helemaal opgelost. Ik weet dat als een voorwerp drijft de opwaartse kracht groter is dan de neerwaartse (oftewel de zwaartekracht op het systeem) en als de steen er onder hangt zou het geheel onder het wateroppervlak zweven dus is de opwaartse kracht gelijk aan de neerwaartse.

Maar hoe ik dit verder moet oplossen weet ik niet, in andere gevallen gebruikte ik een paar formules van deze :

maar deze methode kon ik hier niet toepassen aangezien bij de eerste de oppervlakte gekend moet zijn, is niet zo. De 2e is wel bruikbaar voor de druk te berekenen maar daar raakte ik niet veel verder mee, en voor de derde moet je het volume kennen waarvoor je de (onbekende) oppervakte nodig hebt.

Verder heb ik dus D gelijkgesteeld aan F=m*g maar hier zat ik ook al snel vast omdat de m en niet gekend is en in beide gevallen gelijk, dus 2 keer een gelijke D en een gelijke V wat niet kan (want V is het volume verplaatst water en dat moet toch echt wel groter worden als het stuk graniet wel is ondergedompeld).

Code: Selecteer alles

dF = p d A

p = pa + rgh

D = ρVg

ρ = m/V
trouwens: Zalige kerst voor iedereen!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Granieten blok op een vlot

trouwens: Zalige kerst voor iedereen!
Ook zo!

Een oppervlak doet nergens terzake:

Bereken de massa graniet die juist voldoende is om je hout nét niet helemaal onder te dompelen.

De dichtheid van graniet ken je, bereken het volume graniet

Als je dát volume onderdompelt (dwz onderaan je plaat vastmaakt) verplaatst dat volume óók water, m.a.w. levert ook opwaartse kracht.

Dat betekent dat je houten plaat een gelijk volume boven het wateroppervlak kan uitsteken, en dat is om te rekenen in een verminderde diepte......

EDIT>>>>>>>

ik zie nu pas dat dit een tikje lastiger is. Je moet met verhoudingen gaan rekenen.

Start anders voor het gemak eens met een houten vlot met een volume van 3,6 m³, dan zie je vlot genoeg hoe de vork in de steel zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 38

Re: Granieten blok op een vlot

Dus dan moet ik het berekenen alsof het hout een kubus is, dan zien welke massa graniet er nodig is om het net onder te houden, dan berekenen wat de diepte is als het geheel onder water ligt (nog steeds van een kubus uitgaande) en wat moet ik dan net doen met dat resultaat? Ik heb nu nog niet gekeken want ik kom net van mijn tante voor een stukje taart. Misschien als ik morgen kijk dat ik het helemaal snap maar voorlopig (zonder de opgave of het formularium of iets er bij) snap ik het helemaal maar zie ik het verhoudingen gedeelte niet. Ik laat morgen nog wel iets weten maar alvast bedankt :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Granieten blok op een vlot

Als je het numeriek gaat oplossen met een vlotvolume van 3,6 m³ zoals ik suggereerde kán dat vlot geen kubus zijn, want de hoogte is slechts 36 cm.

Maar om in verhoudingen te beginnen denken: Omdat de dichtheid 7/10 van die van water is zal zonder graniet 7/10 deel ofwel 25,2 cm onder water steken, de rest erboven. Whatever the volume.

und so weiter.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 38

Re: Granieten blok op een vlot

Woops niet goed gelezen van die 3,6m³ dan, maar nu snap ik het wel wat je bedoeld:)

thanks!

Reageer