Weerstanden in serie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Weerstanden in serie

Hoi,

Ik heb enkele oefeningen over weerstanden in serie waar ik maar niet uit raak.. misschien kan iemand me op weg helpen?

Een serieschakeling van 11 weerstanden van 10kOhm zijn aangesloten op 100 V. Er is een onderbreking in de kring. Je plaatst een voltmeter met weerstand 100kOhm achtereenvolgens op de gesloten schakelaar en op de 11 weerstanden. De voltmeter wijkt slechts uit op het achtste weerstand. Hij geef niet de bronspanning aan maar slechts 50V

Ik had gedacht dat de eerste 7 weerstanden als 'voorschakelweerstand' gezien worden in de kring en daardoor dus 50V 'afgeleid' wordt. Maar als ik volgens die redenering mijn berekeningen doe kom ik nooit aan 50V op de achtste weerstand.

Dan nog een andere; Lampjes van 6,3V - 300mA. Je wenst een kerstboomverlichting te maken (in serie nog) op 50V, hoe groot is de weerstand van één lampje en hoeveel moet je er in schakelen.

Hierbij kom ik uit dat één lampje een weerstand heeft van 210 Ohm. (6,3V / 0,03A). En ik denk dat er 7 lampjes moeten geschakeld worden maar dit is volgens mij zo onrealistisch :s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Weerstanden in serie

Een serieschakeling van 11 weerstanden van 10kOhm zijn aangesloten op 100 V. Er is een onderbreking in de kring. Je plaatst een voltmeter met weerstand 100kOhm achtereenvolgens op de gesloten schakelaar en op de 11 weerstanden. De voltmeter wijkt slechts uit op het achtste weerstand. Hij geef niet de bronspanning aan maar slechts 50V
Als over een deel van een serieschakeling (je 100kohm voltmeter) de helft van je bronspanning valt, valt de andere helft over de rest van de serie. Die rest van de serie moet dan ook wel 100 kohm totaal zijn......
Dan nog een andere; Lampjes van 6,3V - 300mA. Je wenst een kerstboomverlichting te maken (in serie nog) op 50V, hoe groot is de weerstand van één lampje en hoeveel moet je er in schakelen.

Hierbij kom ik uit dat één lampje een weerstand heeft van 210 Ohm. (6,3V / 0,03A). En ik denk dat er 7 lampjes moeten geschakeld worden maar dit is volgens mij zo onrealistisch :s
300 mA is niet 0,03 A. Blijft de vraag, hoe kom je in vredesnaam op 7 lampjes?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer