Convergentiesnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 689

Convergentiesnelheid

Als twee rijen
\(a_n, \ b_n\)
convergeren naar eenzelfde limiet c dan geldt dat de rij a sneller convergeert dan de rij b als
\( \lim \limits_{n \rightarrow + \infty} \frac{a_n - c}{b_n - c} = 0 \)
Maar ik vraag mij af, wat als de limiet van het quotiënt van twee rijen min hun respectievelijke limiet niet nul is? Geldt dan dat de rij a trager convergeert?

Bijvoorbeeld, als ik check of rij
\( \{ a_n \}_{n \geq 1} = \frac{n-1}{n+3}\)
sneller convergeert dan de rij
\( \{ b_n \}_{n \geq 1} = \frac{2n+7}{2n+1}\)
naar hun limiet 1 dan kom ik als limiet
\(\frac{-4}{3}\)
uit. Wil dat dan dus zeggen dat
\(b_n\)
sneller convergeert dan
\(a_n\)
?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentiesnelheid

Bij een constante zou je kunnen zeggen dat ze "even snel" convergeren, bij limiet oneindig dat b sneller convergeert.

Maar dit is gewoon een kwestie van definitie, als je cursus alleen "sneller dan" op deze manier definieert, dan...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Convergentiesnelheid

TD schreef:Bij een constante zou je kunnen zeggen dat ze "even snel" convergeren, bij limiet oneindig dat b sneller convergeert.

Maar dit is gewoon een kwestie van definitie, als je cursus alleen "sneller dan" op deze manier definieert, dan...
Dus in het geval dat de limiet 0 is convergeert de teller-rij sneller dan de noemer-rij, in het geval dat de limiet + :eusa_whistle: is convergeert de teller-rij trager dan de noemer-rij, en in het geval dat de limiet een contante is convergeren de rijen met eenzelfde snelheid.

Ik neem aan dat bij limiet - ](*,) de teller-rij ook trager convergeert dan de noemer-rij?

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Convergentiesnelheid

Zoals ik al zei, dit zijn mogelijkheden om "sneller/trager/even snel" te definiëren, dat moet niet...

Het is wel zo dat als a/b naar 0 gaat, dan zal b/a naar ;) :eusa_whistle: gaan, dus als een logische definitie voor "a trager dan b", "b sneller dan a" zou zijn, dan weet je dat b/a naar 0 moet gaat (eerdere definitie van "sneller") en dus a/b naar ](*,) ;) .
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer