Ballistiek: yaw-hoek en precessie-hoek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Ballistiek: yaw-hoek en precessie-hoek

Hoi

Ik ben bezig met een cursus ballistiek. Nu enkele dagen bezig met uitwendige ballistiek maar zit met een vraag die ik niet opgelost krijg.

Ik begrijp het verschil niet tussen de yaw-hoek en de precessiehoek.

De Yaw-hoek is het richtingsverschil tussen de lengte-as van het projectiel en de snelheidsvector maar wat is de precessiehoek dan juist? Ik weet wat de precessiebeweging betekent die is een soort kurkentrekkenvormige beweging van de neus van het projectiel rondom de as van het projectiel. Maar wat betekent die hoek dan?

Ik hoop dat iemand hier op zou kunnen antwoorden. Alhoewel de vraag misschien wel specifiek is.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Ballistiek: yaw-hoek en precessie-hoek

Een tollende projectiel kan onder invloed van een externe kracht een draai beweging om zijn lang-as gaan maken zoals een tol na een externe input om de oorspronkelijke loodlijn kan gaan draaien. De hoek tussen de loodlijn vanaf de basis van de tol en zijn lang-as is dan de precessie hoek.

De yaw-hoek is inderdaad het hoekverschil tussen de snelheidsvector en de langs-as van het projectiel.

Als jouw projectiel zowel een yaw-hoek als een precessie hoek heeft moet je deze hoeken bij elkaar optellen om tot de totaalhoek van de snelheidsvector en de lang-as van het projectiel te komen.

Analoog zou je een vergelijking kunnen maken met de bekendste tol, de aarde, en zou je de yaw-as vergelijken met de inclinatiehoek waarom de aardas zijn precessie beweging maakt.

Berichten: 4

Re: Ballistiek: yaw-hoek en precessie-hoek

Bedankt voor de uitleg shimmy.

Reageer