Problemen blaaslediging bij kneuzing rm op thoracaal niveau

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Problemen blaaslediging bij kneuzing rm op thoracaal niveau

Goeie avond!

Zou iemand kunnen verklaren waarom er problemen ontstaan bij de blaaslediging als het ruggenmerg beschadigd wordt op het niveau van de thoracale segmenten.

Ik had begrepen dat enkel de sympatische bezenuwing van blaas en blaassfincters afh is van neuronen in het 10 thoracale tem 2 lumbale ruggenmerg segment.

Dus als je nu schade oploopt boven thoracale wervel 10, dan heb je toch geen problemen met de blaaslediging toch?

Ik heb het precies allemaal wat fout geïnterpreteerd, kan iemand me helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Problemen blaaslediging bij kneuzing rm op thoracaal niveau

Als deze zenuwen zich bevinden op het 10de thoracale t/m 2de lumbale ruggenmerg segment dan moet je je ook afvragen hoe deze zenuwen verder naar de hersenen lopen. Als een kneuzing van de wervels in meer anterior gelegen segmenten deze zenuwen zou beschadigen die naar de hersenen lopen dan is een probleem in de blaasfunctie niet meer dan logisch.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Problemen blaaslediging bij kneuzing rm op thoracaal niveau

De sympatische onderbreking is vaak het probleem niet, maar juist de ascenderende en descenderende parasympatische vezels zijn belangrijk bij de mictie. Als boven het niveau van het parasympatische sacrale mictiecentrum (S3-S4) de vezels zijn onderbroken dan zal de mictie vooral via dit mictiecentrum verlopen zonder tussenkomst van pons en frontaal kwab. Je krijgt dus een reflexblaas waarbij de blaas zich ledigt als de rek op de detrusor toeneemt.

Dat gezegd hebbende draagt de sympaticus wel bij aan de normale mictie, dus een onderbreking zal zeker een nadelige invloed hebben. Zoals Wouter Masselink zegt moeten die zenuwen via het ruggemerg en deels via de sympatische zijstreng wel weer naar de hersenen (hypothalamus).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer