Kansrekenen; 'doorlopende reeks'

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Kansrekenen; 'doorlopende reeks'

Hallo allemaal,

Ik zit met volgende vraag ivm een kansspelletje

Veronderstel dat er telkens zes deelnemers zijn in een wedstrijd en dat de kans dat een bepaald persoon eerste wordt 1/5 is en de kans dat hij tweede wordt ook 1/5 (de persoon is beter dan de gemiddelde andere persoon)

Hoe kan ik dan berekenen hoe vaak die persoon op een reeks van pakweg 1000 spelletjes 6x op rij wint? Of 6x op rij top 2 eindigt?

Ik kan de kans op gewoon 6x wel berekenen natuurlijk,maar weet niet goed wat ik moet doen omdat 'de reeks doorloop'

Bv (positie in het spel)

425611234125221242665451.. enz

en als ik dan toch aan het vragen ben, wat is de formule om de steekproefgrootte n te berekenen waarbij ik =>x% kans heb om 6xop rij te winnen en/of top 2 te eindigen?

Alvast bedankt!

Berichten: 339

Re: Kansrekenen; 'doorlopende reeks'

Lipsels schreef:Veronderstel dat er telkens zes deelnemers zijn in een wedstrijd en dat de kans dat een bepaald persoon eerste wordt 1/5 is en de kans dat hij tweede wordt ook 1/5 (de persoon is beter dan de gemiddelde andere persoon)

Hoe kan ik dan berekenen hoe vaak die persoon op een reeks van pakweg 1000 spelletjes 6x op rij wint? Of 6x op rij top 2 eindigt?

Ik kan de kans op gewoon 6x wel berekenen natuurlijk,maar weet niet goed wat ik moet doen omdat 'de reeks doorloop'
Volgens mij kun je voor deze berekening negeren dat het een reeks is. En dan is het niet zo moeilijk. Als je n spelletjes speelt, en je zoekt naar een reeks van 6, zijn er n- 6+1 reeksen. Voor elk van die reeksen geldt: kans op 6x winst = (1/5)^6.

Dus de kans dat het bij 995 reeksen niet voorkomt is = (1- (1/5)^6)^995, ongeveer 94%. En dus 6% kans dat het wel tenminste 1x gebeurt.

De kans op een reeks van 6x {1e of 2e} is (2/5)^6; verder analoog aan bovenstaande.

Als ik je vraag goed interpreteer tenminste.

(edit: foutje eruit)

Berichten: 7

Re: Kansrekenen; 'doorlopende reeks'

Bedankt gesp,

dit is het antwoord waar ik naar zocht!

Kan je misschien even deze lijn nog eens uitleggen?

" Dus de kans dat het bij 995 reeksen niet voorkomt is = (1- (1/5)^6)^995, ongeveer 94%. "

Edit: En hoe kan men dan eventueel berekenen dat je op pakweg 955 spelletjes niet 1, maar 2 keer zes keer in de top 2 eindigt? :eusa_whistle:

Berichten: 339

Re: Kansrekenen; 'doorlopende reeks'

Lipsels schreef:Kan je misschien even deze lijn nog eens uitleggen?

" Dus de kans dat het bij 995 reeksen niet voorkomt is = (1- (1/5)^6)^995, ongeveer 94%. "
De kans dat een serie van 6 spelletjes 6x winst geeft is
\( { \left(\frac{1}{5}\right)}^6\)
Dat het niet gebeurt:
\(1-{\left(\frac{1}{5}\right)}^6\)


Dat het 995 keer niet gebeurt:
\({ \left( 1- {\left(\frac{1}{5}\right)}^6 \right)}^{995}\)


De kans op 6x achtereen top-2 is echter veel groter. Dat het op ca 1000x een keer 6x achterelkaar gebeurt is bijna 100%.

Reageer