Redoxreactie opstellen met reagentia en reductie gegeven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Redoxreactie opstellen met reagentia en reductie gegeven

gegeven:

redoxreactie van
\(Na_{2}SO_{3}\)
\([2Na^{+}+SO_{3}^{2-}]\)
met
\(KMnO_{4}\)
\([K^{+}+MnO_{4}^{-}]\)
halfreactie (reductie):
\(MnO_{4}^{-} \rightleftharpoons Mn^{2+}\)


nu is het probleem dat ik niet weet hoe te beginnen aan de oxidatiehalfreactie. ik vermoed dat de
\(2Na^{+}\)
geoxideerd gaat worden, maar ik heb geen idee naar wat. het verdere balanceren van redox vergelijkingen is geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Redoxreactie opstellen met reagentia en reductie gegeven

Zou het dan kunnen dat Na+ niet de reductor is?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Redoxreactie opstellen met reagentia en reductie gegeven

Zou het dan kunnen dat Na+ niet de reductor is?


dat is zeer goed mogelijk, mijn probleem is tweeledig, ik weet niet wat geoxideerd gaat worden en ik weet niet tot wat het geoxideerd gaat worden. het probleem is dat ik in al het cursusmateriaal dat ik hier heb liggen en op het internet geen enkele methode kan vinden om dit op te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Redoxreactie opstellen met reagentia en reductie gegeven

Even een stapje verder denken. Als Na+ niet de reductor is, dan is het noodzakelijkerwijs SO32-. Welke andere deeltjes ken je die zwavel en zuurstof bevatten?

Nu kun je 2 dingen doen. Ofwel je zoekt op internet een tabel met veel voorkomende halfreacties en probeert je deeltjes daarin terug te vinden, of je stelt de halfreactie zelf op. De procedure daarvoor is met enig zoekwerk terug te vinden op deze site.

Het gebruik van de zoektermen "opstellen halfreactie" leidt je bijvoorbeeld naar dit topic, waar in het laatste bericht een halfreactie in basisch milieu staat; in jouw geval werk je waarschijnlijk in zuur of neutraal milieu, maar daar kun je het op vergelijkbare wijze oplossen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer