Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

Dag beste wetenschappers,

In mijn cursus spreekt men, voor de visuele voorstelling van orbitalen, van 2 mogelijkheden: het elektronendichtsheidwolk en het contourdiagram.

Nu vroeg ik me af wat dit precies is...? Via google vond ik helaas geen verduidelijking, dus ik hoop dat één van jullie het weet.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (6.41 KiB) 418 keer bekeken
Nu dacht ik persoonlijk dat links het contourdiagram staat voor het 1s orbitaal, en rechts de elektronendichtsheidwolk...Klopt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

De stippellijn geeft de straal aan waar de kans het grootst is om een s-elektron aan te treffen.

Die straal is gelijk aan de straal van de getekende cirkel.

Is dit voldoende uitleg?

Berichten: 103

Re: Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

Dag Jean

Op je figuur staat rechts eigenlijk de grensoppervlaknotatie denk ik. Dit geeft enkel de grens weer ( hier een bol ) waarbinnen er 90% kans is om je elektron te vinden.

Het grafiekje erbij is niet echt een notatie van een orbitaal dacht ik. Enkel een verduidelijking van de probabiliteit van een elektron i.f.v. de afstand tot de kern.

Groeten

D. Uplo :eusa_whistle:

Berichten: 393

Re: Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

Bedankt voor de reacties. Is inderdaad de grensoppervlaknotatie. Maar weet je toevallig niet wat de elektronendichtsheidwolk is? (= Vraag van vorig jaar op examen) :eusa_whistle:

Ps @ Mrjames : tête carré ^^

Berichten: 103

Re: Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

JeanJean schreef:Bedankt voor de reacties. Is inderdaad de grensoppervlaknotatie. Maar weet je toevallig niet wat de elektronendichtsheidwolk is? (= Vraag van vorig jaar op examen) :eusa_whistle:

Ps @ Mrjames : tête carré ^^
De elektronendichtheidswolk is waarschijnlijk een grafische voorstelling van dat grafiekje. Met de plaatsen waar de probabiliteit groot is donkerder van kleur..

Maar zie niet echt in hoe dat je dat op een examen kunt tekenen?

Berichten: 57

Re: Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

mr. James schreef:De elektronendichtheidswolk is waarschijnlijk een grafische voorstelling van dat grafiekje. Met de plaatsen waar de probabiliteit groot is donkerder van kleur..

Maar zie niet echt in hoe dat je dat op een examen kunt tekenen?


Volgens mij zal het iets met de schrödingervergelijking te maken hebben.
Knowledge is power

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Elektronendichtheidswolk en contourdiagram

Ja, dat heeft inderdaad "iets" met de Schrödingervergelijking te maken. Maar dat was de vraag niet.

De probabiliteitswolk kun je proberen te schetsen (zie bijvoorbeeld hier), maar daar blijft het bij. Zoals mr. James aangeeft: Plaatsen met een grotere dichtheid kun je een donkere kleur geven. Maar dat, in combinatie met een fatsoenlijke afbeelding van de driedimensionale structuur, is erg lastig.

Een contourdiagram is vergelijkbaar, alleen verbind je dan plaatsen met dezelfde waarde met 1 lijn (zoals hoogtelijnen op een geografische kaart, of isobaren op een weerkaart). Dat is vaak overzichtelijker, maar in dit geval is het dat alleen maar als je een tweedimensionale doorsnede van de orbitalen tekent. Een s-orbitaal wordt dan een cirkel, een p-orbitaal 2 lobben, etc.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer