Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

Ik moet voor mijn school een eindwerk maken waar er wordt gebruik gemaakt van "De Schroef van Archimedes".

Ik zoek dus suggesties van toepassingen waar deze schroef wordt in gebruikt dat niet te extreem moeilijk is en ook nog praktisch uitvoerbaar moet zijn - omdat ik zelf ten einde raad ben.

Ik had al gedacht aan voederbakken en aanverwanten, maar die zijn veel te moeilijk om uit te voeren.

Het model moet zeker niet groot zijn, hoe kleiner hoe beter eigenlijk...

Aan de hand van dit model moet ik in staat zijn om berekeningen i.v.m. snelheid en debiet uit te voeren, dus niet al te moeilijk aub. :eusa_whistle:

Alle reacties zijn welkom!

Berichten: 57

Re: Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

Geen voorstellen?
Je mag je topic niet bumpen! :eusa_whistle:

Suggestie: Mini waterzuiveringsstation. Men plaatse de schroef van archimedes in een poel en plaats bovenaan de schroef een verzamelbak voor het water op te vangen. Tussen de schroef en de verzamelbak bevestig je een gazennet en zo is je water relatief gezuiverd ](*,) .
Knowledge is power

Berichten: 4

Re: Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

Ja ok sorry maar ik wou een suggestie :eusa_whistle:

Bedankt voor de toepassing, heeft er iemand nog een idee?

Berichten: 57

Re: Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

Student 6IW schreef:Ja ok sorry maar ik wou een suggestie :eusa_whistle:

Bedankt voor de toepassing, heeft er iemand nog een idee?
We hebben de hedendaagse rolband maar de schroef van archimedes kan ook gebruikt worden als transportmiddel bv. om graan aan te voeren in een torenhoge silo.

Ik noem maar op, ik denk dat het best is dat je eerst even googled, je gaat er meer op vinden dan hier.

Kijk ook zeker eens op deze site: Archimedsschroef en toepassingen.

succes met je opdracht,

Basiliek.
Knowledge is power

Berichten: 4

Re: Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

ja, maar het moet ook nog uit te voeren zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

Ja ok sorry maar ik wou een suggestie :eusa_whistle:
Dat is nog altijd geen reden om de regels te negeren, natuurlijk is dat het doel van een bump...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 57

Re: Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

ja, maar het moet ook nog uit te voeren zijn
Je kan toch bv een bowlingbaan (uiterst kleine schaal). Je rolt een bowlingbal ( knikker) op een stuk hout naar kegels (kurken). Je zorgt dat er achter de kegels een 'ruimte' is die de knikker opvangt. Zorg er ook voor dat de ruimte naar beneden helt zodat de knikker in een verticaal geplaatste archimedesschroef (op schaal natuurlijk) rolt, zodat wanneer je aan de schroef draait de knikker automatisch naar je toe komt.

Toch perfect uitvoerbaar?
Knowledge is power

Berichten: 4

Re: Praktisch onderwerp gip (eindwerk)

Is natuurlijk ook een mogelijkheid, ik zal waarschijnlijk zelf zo iets moeten knutselen.

Reageer