Geneeskunde

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

Geneeskunde

Hallo allemaal,

Ik zit op dit moment in 6VWO, dus dat betekend in 2010 examens... ;)

Maar ik wil, als ik slaag, heel graag geneeskunde doen. Nu heb ik al diverse open dagen bezocht en daaruit kan ik concluderen dat Utrecht mij toch wel het meeste aanspreekt, zowel qua "lesgeven" als stad. Maar ik wil graag meedoen ana de Decentrale Selectie. Aangezien dit niet in Utrecht mogelijk is, moet ik opzoek gaar naar een andere stad. Maar dit is het eerste probleem, ik weet namelijk niet welke ;) . Qua stad spreekt Groningen bij ook heel erg aan en ik heb gelezen dat Geneeskunde daar als één van de besten staat aangeschreven. Maar het probleem is dat ik bij een open dag erachter kwam dat de manier van "lesgeven" mij niet echt aansprak. Ze werken veel met werkcollege en er zijn pas Co-schappen in jaar 5. (In Utrecht volg je in jaar 3 al kleine Co-schappen wat heb gehoord) Verder bestaat er nog een keuze tussen Nijmegen en Amsterdam, waar ik zelf nog niet ben geweest voor een open dag. (Heeft iemand toevallig ervaring met geneeskunde in één van deze twee steden?)

Zelf kom ik uit een rustig dorp uit Gelderland, dus om ineens naar Amsterdam te gaan vind ik eigenlijk net iets te heftig. ](*,) Maar als Geneeskunde daar wel gewoon goed is, maakt het natuurlijk niet uit.

Zoals jullie lezen twijfel ik dus nog tussen de steden. Heeft iemand misschien nog een advies of tips? ;)

Dan nog een kleine vraag over de Decentrale Selectie zelf, ik heb op dit forum wat voorbeeldvragen gezien en van sommige dingen "schrok" ik toch wel. Ik heb echt het idee dat ik niet ga slagen voor dit toelatingsexamen. Nu vroeg ik mij af of je van te voren de onderwerpen te horen krijgt en zo nog "leertijd" hebt om je voor te bereiden. En -misschien een gekke vraag :eusa_whistle: - maar is het niet heel vreemd als je het toelatingsexamen heel slecht scoort... dan zou je toch eigenlijk ook niet echt Geneeskunde kunnen gaan doen, of moet je dat zo niet zien?

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties en tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 226

Re: Geneeskunde

In Nederland is er toch geen toelatingsexamen voor geneeskunde?

Berichten: 339

Re: Geneeskunde

Ik was ook in de veronderstelling dat die moeilijke vragen (die ik meest ver van de dagelijkse praktijk van een dokter vind staan) uit Belgie kwamen.

De verschillende universiteiten mogen -dacht ik- zelf kiezen of ze een deel van de studenten decentraal toelaten; en hoe ze dan selecteren.

Zie bijv deze info hier: http://www.ikwildokterworden.nl/decentrale-selectie

Ik dacht dat de coschappen in Groningen tegenwoordig wel in het 4e jaar beginnen. Sowieso zijn er de eerste jaren allerlei andere stages en mentor/coachgroepen die contact met de praktijk garanderen. Meer info over het Groningse curriculum G2010:

http://www.rug.nl/umcg/onderwijs/opleiding...ulumg2010/index

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Geneeskunde

Bedankt voor jullie reacties.

Sorry, ik had niet gezien dat de vragen uit België kwamen. Ik heb even rondgekeken op de site ikwildokterworden.nl en zie dat het inderdaad per universiteit verschillend is.

Maar Nijmegen bijvoorbeeld doet wel aan een toets, waarbij je vanaf 5 april de lesstof digitaal kan ontvangen en dan leren. http://www.umcn.nl/student/

Maar die toets is dus eigenlijk niet echt te vergelijken met de vragen die hier op dit forum staan?

Berichten: 128

Re: Geneeskunde

Beste Yena,

Als je graag geneeskunde wil studeren is het een goed idee om daar zo actief mogelijk meer over te leren. Je kunt daarvoor in elk geval terecht bij studie-adviseurs van de betreffende faculteiten. Deze kun je ongetwijfeld vinden via de facultaire websites. Ook zou je contact kunnen leggen met studenten geneeskunde, om daarmee over de studie en de toelating te spreken.

Wees je ervan bewust dat dit een grote keuze in je leven is en dat daarbij hoort dat je veel tijd en energie investeert om betrouwbare informatie over de studie en het vak te krijgen. Ik krijg de indruk dat je nog erg aan het begin van die activiteiten staat.
Deel liever je eigen gedachten om zo je dwaasheid te tonen, dan iemand te citeren om zo wijzer te lijken.

Reageer