Fruitvliegjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Fruitvliegjes

Hey,

Ik neem geregeld fruit mee naar mijn werk.

Als ik het afval ervan (in de zomer) gewoon in de vuilbak gooi, zit ik enkele dagen later met fruitvliegjes.

Vooral bij bananenschillen is dit het geval.

Ik vraag mij af waar die vliegjes zo snel vandaan komen.

Mijn bureau bevindt zich midden in de fabriek en ik deponneer mijn afval in een vuilbak met deksel.

Hangen die eitjes al op het fruit?

Gr

Davy

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fruitvliegjes

Nee, die wordne waarschijnlijk door de vliegen die op je werk aanwezig zijn gelegd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Fruitvliegjes

Volgens Louis Pasteur kunnen ze echt niet 'spontaan' ontstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Fruitvliegjes

Volgens Louis Pasteur kunnen ze echt niet 'spontaan' ontstaan.
Dat claimt toch ook niemand? De TS stelde simpelweg de vraag wanneer de eitjes op deze bananen terecht zijn gekomen. Of dit op zijn werk gebeurde of al eerder. Om dit precies te weten te komen zou de TS eens moeten kijken hoe lang het duurt voordat er fruitvliegjes te zien zijn in de fabriek nadat er een banaan is neergelegd. Het probleem hier is natuurlijk om er voor te zorgen dat je geen fruitvliegjes in de fabriek hebt om te beginnen.

Als je dan een schone omgeving hebt dan kan je de tijd gaan meten en afhankelijk van de temperatuur zullen de fruitvliegjes zich ontwikkelen in 7 tot 50 dagen.

De grap is nu eigenlijk doordat je al een populatie aan fruitvliegjes in de fabriek hebt zullen deze ook eitjes gaan leggen. Iig een gedeelte van je fruitvliegen is dus geboren in de fabriek. Als elke dag alles flink wordt schoongemaakt en alle troep weg gegooid wordt, dan is het dus waarschijnlijk dat de embryonale vliegen al op de banaan aanwezig waren.

Het is erg moeilijk om te zeggen waar deze vliegen vandaan kunnen komen zonder dat we de temperatuur, schoonmaakrooster en fruit consumptie kennen.

Je hebt het over de zomer, dus hoge temperaturen (+/- 25 graden?) dan zal de ontwikkeling lekker vlot verlopen (ongeveer een week van begin tot eind). Als er dus elke dag grondig word schoongemaakt en alle afvalemmers worden leeg gemaakt dan zullen de eitjes van buiten komen. Is dit niet het geval en duurt het ongeveer een week voordat je flluitvliegjes hebt dan komt dit dus van eitjes die in de fabriek zijn gelegd.

fruitvliegjes worden ook wel bananenvliegjes genoemd, het is dan ook niet gek dat je vooral veel last hebt bij bananenschillen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer