Wisselspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 90

Wisselspanning

Ok deze kwam voor in de examenbundel, t hoort een hele simpele vraag te zijn:P

Zie de bijlage.

Wat ik nou niet snap, is dat de spanning van de spanningsbron de maximale spanning is die tussen aansluitpunten a en x wordt gemeten. :eusa_whistle:

Dit is btw een cirkelvormige geleider met aan de draaias C een staafje met niet geleidend materiaal, je kan het zien als twee parallel geschakelde weerstanden.

Kan iemand me uit de brand helpen hier?

Alvast bedankt,

Aiden
Bijlagen
examenbundel_a.jpg
examenbundel_a.jpg (23.39 KiB) 229 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselspanning

Teken die cirkelvormige geleider eens als een samenstel van echte weerstanden, en doe dat voor verschillende posities van a en x. En bereken voor die verschillende posities de spanning tussen a en x. Dan zul je zien dat die spanning altijd kleiner is dan de bronspanning, behalve voor 1 positie, dan is de spanning a-x gelijk aan de bronspanning.

Gebruikersavatar
Berichten: 90

Re: Wisselspanning

Teken die cirkelvormige geleider eens als een samenstel van echte weerstanden, en doe dat voor verschillende posities van a en x. En bereken voor die verschillende posities de spanning tussen a en x. Dan zul je zien dat die spanning altijd kleiner is dan de bronspanning, behalve voor 1 positie, dan is de spanning a-x gelijk aan de bronspanning.


the catch is dat je de bronspanning niet weet. Hoe moet ik zonder teveel ommewegen deze conclusie kunnen trekken? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselspanning

Voor de bronspanning kun je gewoon iets aannemen, b.v. 100V.

Ze vragen niet naar de absolute waarde, maar naar de positie van a en x waarbij de spanning tussen a en x maximaal is.

Berichten: 473

Re: Wisselspanning

Sorry ik zie het niet :eusa_whistle:

Aangezien de bron vast verbonden is aan de cirkelcormige geleider en het staajfe niet geleidend materiaal is kunnen we schrijven dat:

a) staafje doet eigenlijk niets ter zake

b) positie staafje speelt geen enkele rol

c) we zitten altijd met twee gelijke weerstanden tussen de aansluitpunten van de bron aan de cirkelvormge geleider, de bovenste helft van de geleider en de onderste helft van de geleider.

Moet het niet zo zijn dat één van de aansluitpunten van de bron aan contact a of k moet verbonden zijn? Dan pas ga je veranderlijke weerstanden creeren volgens de positie van het staafje.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wisselspanning

b) positie staafje speelt geen enkele rol
Waarom niet? De cirkelvormige geleider is niet zomaar een stuk draad, maar het is weerstandsmateriaal. Als je het staafje rechtsom draait, dan komt de bovenkant elektrisch gezien dichter bij de min van de bron, en de onderkant dichter bij de plus.

Reageer