Magnetische pool

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Magnetische pool

Een kompasnaald wijst ongeveer naar de geografische noordpool.

Bevindt zich daar de magnetische noord- of zuidpool en hoe kun je dat weten???

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Magnetische pool

Een kompasnaald wijst altijd naar het magnetische noorden. Het magnetisch en geografische noorden liggen niet bij elkaar. Het magnetisch noorden ligt (meting 2005) op 82° 42′ 0″ N, 114° 24′ 0″ W

Mocht het magneetveld ooit omdraaien, dan zal het magnetisch noorden in de buurt van de geografische zuidpool liggen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 242

Re: Magnetische pool

op onze kaart van tegenwoordig is de noordpool ook egt het noorden. maar als de magneetveld verschuift dan is het geografische noorden niet langer het magnetische noorden.

Wat ik niet echt snap is waarom wijst de naald juist naar het noorden. ik bedoel de kern van de aarde is toch de magneet niet de gehele aarde ? het magnetische noorden is gewoon de plek waar die veldlijnen het sterkste zijn toch ?

hier de afbeelding waarom i kdat denk:

*5 minuten later* lukt me niet om hem hier weer te geven dus dan maar de link naar de afbeelding Afbeelding

Nou ik hoor het nog wel alvast bedankt.
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magnetische pool

Een kompasnaald wijst altijd naar het magnetische noorden.
Dus het kompasnaaldje dat naar het noorden wijst zou dan een zuidpooltje zijn! Dat moet met een proefje te bevestigen zijn.

Berichten: 389

Re: Magnetische pool

Wat ik niet echt snap is waarom wijst de naald juist naar het noorden. ik bedoel de kern van de aarde is toch de magneet niet de gehele aarde ? het magnetische noorden is gewoon de plek waar die veldlijnen het sterkste zijn toch ?
Je kaart met veldlijnen geeft hierop het antwoord: mocht je je aarde volledig vol tekenen, zonder kern, en je zou de veldlijnen projecteren op het aardoppervlak, zouden de veldlijnen noord-zuid gericht zijn. Je kompasnaald lijnt rich bijgevolg op langsheen deze lijn. De reden waarom er één punt bestaat dat als "magnetische noordpool" kan worden aangeduid, is omdat dit punt volledig in het verlengde ligt van de as in de kern die de N-Z aanduid. Dit is niets anders als een projectie van de veldlijnen op de aarde.
Dus het kompasnaaldje dat naar het noorden wijst zou dan een zuidpooltje zijn! Dat moet met een proefje te bevestigen zijn.
Het is net andersom. Zo om de zoveel miljoen jaar draait heel het systeem eens op. Op dit moment is de noordpool een zuidpool.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Magnetische pool

Het is net andersom. Zo om de zoveel miljoen jaar draait heel het systeem eens op. Op dit moment is de noordpool een zuidpool.
Ik heb het niet over ompolen!

Noord en zuid trekken elkaar toch aan?!

Berichten: 242

Re: Magnetische pool

thermo1945 schreef:Ik heb het niet over ompolen!

Noord en zuid trekken elkaar toch aan?!
wat kalkoen bedoeld is denk ik dat op het moment de 'noordpool', het geografische noorden een zuidpolige lading heeft en de 'zuidpool', het geografische zuiden heeft een noordpolige lading. Dit wisseld om de tig jaar.

DUS op het moment zal de naald van het compas een noordpool zijn anders wijst deze niet richting het geografische noorden, De noordpool met zuidpolige lading :eusa_whistle:
HBO Elektrotechniek student 3de jaar

Berichten: 389

Re: Magnetische pool

Inderdaad, dat bedoel ik.

Volgens mij moet de reden van waarom de noordpool oficieel een magnetische zuidpool is, gezocht worden in de ontdekking van magnetisme. Noord en Zuid zijn niet anders dan conventies en die termen zijn afkomstig van de kartografie, samen met oost en west. Ik kan mij heel goed voorstellen dat de chinezen het kompas binnenbrachten en dat men dan de letters N-O-Z-W heeft toegevoegd aan het kompas. Voor het gemak zullen ze het puntje dat naar het noorden wijst, een magnetische noordpool hebben genoemd en de andere kant de zuidpool. En met exact dezelfde enthousiasme, moeten ze dus later beseft hebben dat de noordpool een magnetische zuidpool is.

Berichten: 12.262

Re: Magnetische pool

Dat lijkt me inderdaad plausibel: het effect is ontdekt ver voordat men het onderliggende mechanisme begreep. Om dezelfde reden zijn electronen negatief geladen en lopen ze dus in tegengestelde richting van de stroom door een elektrisch circuit.

Voor zover je de aarde als een magneet zou beschouwen is dat er dus eentje waarvan de zuidpool aan de geografisch noordelijke kant ligt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Magnetische pool

Bart schreef:...

Het magnetisch en geografische noorden liggen niet bij elkaar. Het magnetisch noorden ligt (meting 2005) op 82° 42′ 0″ N, 114° 24′ 0″ W

...
In volgende video gaat het oa over ontstaan van Aarde en Maan,

en -na 2.35m- over metingen van het Aardmagnetisch veld, wat gaande is op Arctisch Canada.

(2/4) Aus Sternenstaub geboren - Die Erde 10.47m

Er wordt beweerd dat terwijl de geografische polen gefixeerd zijn,

het magnetisch veld voortdurend in beweging is.

Jaren geleden bevond de magnetische Noordpool zich bij de kust van Canada, en verschoof zo'n 10km per jaar.

Sinds 1970 verschuift die Noordpool met 40km per jaar, en als dit zo doorgaat dan bereikt het over 40 jaar Siberie.

Gebruikersavatar
Berichten: 197

Re: Magnetische pool

Via

http://www.nujij.nl/noord-magnetische-pool...n.7583059.lynkx

is er te lezen:

Noord Magnetische Pool beweegd door fluxatie van de aardkern

De magnetische pole van de aarde beweegt zich erg snel naar Rusland toe met een snelheid van 49 miles (64 kilometers)per jaar wat veroorzaakt word door magnetische veranderingen in het binnenste van de aarde, laat een nieuw onderzoek zien.

Re: Magnetische pool

De aardas maakt een tollende beweging, dat geeft dat het ware noorden iets anders ligt. Binnen een aantal jaren staat de aardas exact naar het ware noorden. Dat de polen eens in de X jaren omvallen is bewezen door : ;)

(geofysicus, Dr. Peter Olson van de John Hopkins University, stelde vorige maand in een wetenschappelijke publicatie dat het draaien van de polen en dus het kantelen van de aardas steeds dichterbij komt. )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Magnetische pool

( geofysicus, Dr. Peter Olson van de John Hopkins University, stelde vorige maand in een wetenschappelijke publicatie dat het draaien van de polen en dus het kantelen van de aardas steeds dichterbij komt. )
Heb je daar een bronverwijzing voor? Want een kantelende aardas lijkt me onvoorstelbaar...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 389

Re: Magnetische pool

Heb je daar een bronverwijzing voor? Want een kantelende aardas lijkt me onvoorstelbaar...
volgens mij gaat het hier gewoon om een verwarde terminologie en zal de magnetische nood-zuidas een beetje met aard(rotatie)as verward worden. Ge nie altijd als een gebeten hond direct overal bronnen voor gaan vragen ook éh.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Magnetische pool

volgens mij gaat het hier gewoon om een verwarde terminologie en zal de magnetische nood-zuidas een beetje met aard(rotatie)as verward worden. Ge nie altijd als een gebeten hond direct overal bronnen voor gaan vragen ook éh.
Nu, ik heb ook zitten zoeken naar een eventuele bron, maar ver ben ik niet gekomen. Het is dan ook niet echt een duidelijk bericht. "Het omklappen komt dichterbij'; dat is logisch, want het zal niet steeds verder weg gaan, de tijd heeft maar 1 richting. Het WK voetbal van 2050 komt ook steeds dichterbij. Anderzijds zou ik willen weten met hoeveel zekerheid hij zoiets kan voorspellen, als zoiets überhaupt al voorspeld kan worden. En over welke periode hij het heeft, want in de geofysica wil dichtbij soms iets anders zeggen dan in gewone mensentaal. ;)

Een bron is dan dus handig voor zulke dingen, als enige argumenten (buiten een autoriteitsargument) ontbreken in het bericht zelf.

Dus ook vanmijnentewege: een bron zou handig zijn.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer