Differentiaal nemen van een neperiaanse logaritme als deze een impliciete functie voorstelt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 197

Differentiaal nemen van een neperiaanse logaritme als deze een impliciete functie voorstelt

Hallo,

In mijn notities staat: de differentiaal van ln(xyz) = 1/xy^2 maal de afgeleide van het argument van ln. En dit voor z= f(x,y) want het gaat om een impliciet voorschrift.

Is die 1/xy^2 juist? zo ja, hoe komt men daar aan?

Bedankt voor de deskundige hulp!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Differentiaal nemen van een neperiaanse logaritme als deze een impliciete functie voorstelt

Graag de volledige opgave. Wat is gegeven en wat wordt precies gevraagd.

Berichten: 197

Re: Differentiaal nemen van een neperiaanse logaritme als deze een impliciete functie voorstelt

gegeven: impliciete functie G(x,y,z) met z=f(x,y) functievoorschrift: xyz-x^2z-y^2z-z^2x = ln(xyz)

gevraagd: bereken de eerste orde partiële afgeleiden

oplossing: Om op te lossen gebruiken we de totale differentiaal. Bij de differentiaal nemen van de termen in het linkerlid ondervind ik dus geen problemen maar wat vang ik aan met die ln(xyz) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Differentiaal nemen van een neperiaanse logaritme als deze een impliciete functie voorstelt

Bij de differentiaal nemen van de termen in het linkerlid ondervind ik dus geen problemen maar wat vang ik aan met die ln(xyz) ?
Gewoon de kettingregel toepassen?

dln(xyz) = 1/xyz * d(xyz) en die d(xyz) heb je in het linkerlid al berekend, dus die kan je zo overnemen.

Reageer