0% ionair karakter

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

0% ionair karakter

Hallo,

We hebben gezien dat de formule voor het dipoolmoment de volgende is:
\(\mu = Q.d\)
met d de afstand tussen de 2 ladingen (met een tegengesteld teken); en Q de lading...

Nu heb ik een eerste vraagje over die lading Q. De lading van één elektron is 1,6 . 10-19 C, dus bij bv. de binding HCL zouden we in de formule die lading moeten invullen. (uitgaand van 100% ionair karakter) Maar welke lading moeten we invullen als er bv. 2 elektronen meer naar het ene element worden getrokken dan naar het andere? Is dat dan gewoon 2 x de lading van een elektron?

En dan nog een tweede vraag, welke type molecule hebben een 0 % ionair karakter? Persoonlijk dacht ik aan zuiver covalente bindingen bv. H2...Dan is er geen dipoolmoment => 0% ionair.

Kan iemand mijn twee redeneringen bevestigen / verbeteren?

Alvast bedankt.

Berichten: 148

Re: 0% ionair karakter

Hallo,

ken je de exacte definitie van dipoolmoment? Dan je ook meteen de betekenis van Q in je formule en weet je wat je moet invullen voor Q.

Voorbeeld van een apolair molecule? Bedenk dat een dipoolmoment een vectoriële grootheid is. Denk eens aan de structuur van CO2

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 0% ionair karakter

CO2 mag dan wel apolair zijn, langs de bindingen bestaat een dipool en dit zou je kunnen beschouwen als het in zekere mate hebben van een ionisch karakter.

Dat de dipolen elkaar opheffen staat hier los van.

Er zijn maar een paar stoffen zonder enig ionisch karakter, H2 is daar inderdaad een voorbeeld van.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 393

Re: 0% ionair karakter

Dus als ik het goed heb zou de lading dan inderdaad 2x de lading van een elektron zijn...

Overigens,

in onze cursus staat ook volgende vraag:

Het dipoolmoment van PF3 is 1,02 Db.

Het Dipoolmoment van BF3 is 0 Db. Verklaar dit.

Heeft dit iets te maken met de ruimtelijke structuur van PF3 en BF3? BF3 zal

een vlakke driehoek vormen, de hoek tussen de bindingen is 120°. => Hierdoor heffen de dipoolmomenten elkaar op waardoor het totaal dipoolmoment 0 wordt...

PF3 zal echter een tetraëder vormen, en heeft een niet bindend elektronenpaar...De hoek tussen de bindende elektronenparen zal kleiner zijn dan de hoek tussen de bindende elektronenparen. De dipoolmomenten gaan zich dus niet kunnen opheffen...dus heb je een dipoolmoment van bv. 1.02 Db.

Klopt deze redenering?..

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 0% ionair karakter

Ja, maar voor de duidelijkheid en de volledigheid moet je de volgorde iets omdraaien:

P heeft - in tegenstelling tot B - nog een extra vrij elektronenpaar, heeft dus sterisch getal 4 en is dus sp3 gehybridiseerd. Daardoor staan de P-F bindingen uit het vlak, en worden de dipoolmomenten niet opgeheven.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 93

Re: 0% ionair karakter

Marko schreef:CO2 mag dan wel apolair zijn, langs de bindingen bestaat een dipool en dit zou je kunnen beschouwen als het in zekere mate hebben van een ionisch karakter.

Dat de dipolen elkaar opheffen staat hier los van.

Er zijn maar een paar stoffen zonder enig ionisch karakter, H2 is daar inderdaad een voorbeeld van.
Alle diatomische gassen hebben geen dipoolmoment dacht ik???
BABBAGE

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: 0% ionair karakter

Alleen als het enkelvoudige stoffen zijn. HCl heeft bijvoorbeeld wel degelijk een dipoolmoment, evenals CO.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 93

Re: 0% ionair karakter

Alleen als het enkelvoudige stoffen zijn. HCl heeft bijvoorbeeld wel degelijk een dipoolmoment, evenals CO.
Aja inderdaad, dat moest ik erbij zeggen.
BABBAGE

Reageer