Stelsel niet-homogene diff.vglen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 34

Stelsel niet-homogene diff.vglen

Goeiendag,

ik zit met het volgende probleem:

bij het oplossen van lineaire diff.vergelijkingen wordt oftewel Laplace toegepast oftewel Variatie van de constante.

Voor het oplossen van stelsels met differentiaalvergelijkingen,wordt deze methode ook toegepast op de het gehele stelsel. Deze methode is in theorie zeer moeilijk te verstaan, en ik geraak er niet uit hoe dit juist te werk gaat. De opdeling van het oplossen is net het zelfde als bij variatie der constanten, eerst homogene gedeelte zoeken en daarna het particuliere.

De eigelijke vraag luid dus als volgt:

´Welk de juiste anologie is voor het oplossen van zo'n stelsel (theorie)?`

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

Over welke methode heb je het nu, via Laplace of zonder; of allebei?

Je vraag is me eigenlijk ook niet duidelijk, je zoekt een "analogie"...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

De theoretische anologie die achter het oplossen van een stelsel niet-homogene diff.vglen zit, dit via de variatie der constante methode

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

Je herhaalt je vraag maar dat maakt het er (voor mij) niet duidelijker op. Je bedoelt toch een analogie, vermoed ik? Maar wat je dan precies verwacht van een "theoretische analogie", weet ik niet. Als je de methode (theoretisch) niet begrijpt, zou ik het eens nalezen in je cursus of in een boek, waar het misschien uitgebreider in staat uitgelegd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 34

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

Eigenlijk komt het er op neer dat ik van deze theorie niet veel begrijp, ik zocht al naar info op het net en dergelijke, maar ik word er niet bepaald wijzer. Daarom hoop ik via dit forum, wat meer duidelijkheid te krijgen over de theorie

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

Dan zal je toch met iets concretere vragen moeten komen, we kunnen hier moeilijk even iets uitleggen dat in een boek misschien meer dan 10 pagina's inneemt. Als je geen specifieke vragen hebt maar gewoon niets begrijpt van die theorie, zou ik een (goed) boek zoeken en het daar eens in nalezen. Als er dan bepaalde dingen nog onduidelijk zijn, kan je gerichter vragen stellen en kunnen wij je ook beter helpen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 46

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

Ik begrijp je wel hoor , het gaat over Niet Homogene lineaire differentiaalvergelijkingen.

Met y = yh+yp .

Berichten: 34

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

Inderdaad:),

Nu het komen tot de homogene oplossing is geen probleem, maar de particuliere wel.

Alez qua theorie dan wel:)

Kunt u me miss uitleg geven?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelsel niet-homogene diff.vglen

Het is moeilijk theorie uit te leggen als we niet weten wat je daarover precies gezien hebt en hoe je dat precies gezien hebt, cursussen verschillen namelijk nogal (inhoudelijk en qua notatie). Vandaar dat je - volgens mij - meer hulp zal krijgen als je met concretere vragen komt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer