Atp + fotosynthetisch pigment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 213

Atp + fotosynthetisch pigment

In mijn biologie boek staat vaak: de synthese van ATP, bedoelen ze hiermee dat, dat de vorming van ATP is, uit ADP en Pi (zoals het bij ons in het boek staat)

Ook heb ik nog een vraag over de werking van een fotosynthetisch pigment:

in mijn boek staat dit: 'In fotosysteem II worden energierijke elektronen overgedragen aan een elektronenacceptor. Doordat elektronen een elektrisch negatieve lading hebben, blijft het pigmentmolecuul achter met een positieve lading

wat bedoelen ze hier precies mee

ook staat er dit bij vermeld:

1. pigment absorbeert de energie in zonlicht

2. het pigmentmolecuul bevat meer chemische energie

3. energierijke elektronen verlaten het pigmentmolecuul dat hierdoor een positieve lading krijgt

4. de afgestane elektronen worden vervangen door energiearme elektronen uit watermoleculen

5. het pigment kan opnieuw de energie in zonlicht absorberen

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Atp + fotosynthetisch pigment

In mijn biologie boek staat vaak: de synthese van ATP, bedoelen ze hiermee dat, dat de vorming van ATP is, uit ADP en Pi (zoals het bij ons in het boek staat)
Ja. Synthese en vorming zijn synoniemen.
Ook heb ik nog een vraag over de werking van een fotosynthetisch pigment:

in mijn boek staat dit: 'In fotosysteem II worden energierijke elektronen overgedragen aan een elektronenacceptor. Doordat elektronen een elektrisch negatieve lading hebben, blijft het pigmentmolecuul achter met een positieve lading

wat bedoelen ze hier precies mee
Dat er een elektron van het pigmentmolecuul naar een ander molecuul (de acceptor) gaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 213

Re: Atp + fotosynthetisch pigment



Dat er een elektron van het pigmentmolecuul naar een ander molecuul (de acceptor) gaat.


o ze bedoelen gewoon dat het pigmentmolecuul zich niet verplaatst, maar dat er een elektron wordt overgedragen!

bedankt voor het antwoord

Reageer