alleen weet ik niet hoe ik dit schema moet lezen. Deze zijn te vinden in de bijlages:
zouden jullie misschien stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dit moet lezen.
Geplaatst op 31 december 2009 - 11:05
Geplaatst op 31 december 2009 - 12:48
Dat kan wel, maar het is dan wel handig als je aangeeft wat je precies wel en niet begrijpt.
Geplaatst op 31 december 2009 - 13:00
Zo te zien wel. Een detail is mogelijk nog dat de heterotrofe organismen de opgenomen koolwaterstoffen zelf ook weer verder ombouwen, maar dat staat mogelijk niet in je schema.oke, sorry. Ik zal nu eerst de koolstofkringloop doen!
ik zal het proberen te doen, als ik wat fout doe, zou je het dan kunnen verbeteren
1. Door koolstofassimilatie wordt koolstofdioxide omgezet in glucose. Autotrofe organismen gebruiken een deel van de glucose bij de dissimilatie, om vervolgens de koolstofdioxide af te geven aan de lucht.
2. Een ander deel van de glucose wordt omgezet in organische stoffen waaruit de autotrofe organismen bestaat (wat is voortgezette assimilatie)
3. De autotrofe organismen met de organische stoffen, worden opgegeten door de heterotrofe organismen (de consumenten).
4. Het dier verbruikt een deel van de organische stoffen bij de dissimilatie. Hierbij komt koolstofdioxide vrij
5. de dode resten en afvalproducten van de organismen worden door schimmels en heterotrofe bacteriën verbruikt bij de dissimilatie, hierbij komt koolstofdioxide vrij.
Dit is de koolstofkringloop. Zou je even willen nalopen of dit klopt
precies wat je op die regel zegt:(wat is voortgezette assimilatie)
Een plant bijvoorbeeld bestaat echt niet uit glucose. Dat wordt verder ("voortgezet") omgebouwd tot bijvoorbeeld zetmeel, cellulose etc etc etc.Een ander deel van de glucose wordt omgezet in organische stoffen waaruit de autotrofe organismen bestaat
Geplaatst op 31 december 2009 - 13:22
oke, sorry. Ik zal nu eerst de koolstofkringloop doen!
ik zal het proberen te doen, als ik wat fout doe, zou je het dan kunnen verbeteren
1. Door koolstofassimilatie wordt koolstofdioxide omgezet in glucose. Autotrofe organismen gebruiken een deel van de glucose bij de dissimilatie, om vervolgens de koolstofdioxide af te geven aan de lucht.
2. Een ander deel van de glucose wordt omgezet in organische stoffen waaruit de autotrofe organismen bestaat (wat is voortgezette assimilatie)
Dit is de koolstofkringloop. Zou je even willen nalopen of dit klopt
4. Als een plant wordt opgegeten worden de plantaardige eiwitten omgezet in dierlijke eiwitten. (dan snap ik die schuine pijl van dode planten niet)
5. als een dier dood gaat, komt ammoniak vrij. Maar ook bij de dissimilatie van dierlijke eiwitten (dat stukje van ammoniak, ureum en urinezuur snap ik ook niet helemaal)
6. In de bodem wordt de ammoniak omgezet in ammoniumionen. die vervolgens door nitrietbacterien worden omgezet in nitrietionen. Daarna worden de nitrietionen door nitraatbacteriën omgezet in nitraationen. En deze kunnen weer door planten worden opgenomen
7. Als er een zuurstofarme bodem is, dan worden de nitraationen door de denitrificerende bacteriën omgezet in stikstof, die weer in de lucht terechtkomt.
8. dat stuk van stikstofbinding snap ik ook niet
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers