Estervorming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

Estervorming

Hallo,

Er werd gevraagd om de naam en formule van de ester te geven die onstaat als je 1,2-propaandiamine met een overmaat salpeterigzuur en overmaat azijnzuur laat reageren.

Ik heb zelf geprobeerd dit in een reactievergelijking weer te geven, maar ik weet niet of dit klopt; en als het wel zou kloppen heb ik geen idee wat de naam van de onstane ester zou kunnen zijn :lol: Alvast bedankt! :eusa_whistle:

http://img695.imageshack.us/img695/3559/ni...beeldingjpg.png

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Estervorming

Je reactie klopt voor een groot deel. Alleen is de "diazenol"-structuur die je tekent na stap 1 bij mijn weten niet stabiel in zuur milieu. Wat uiteindelijk ontstaat is het diazoniumion (-N2+), onder afsplitsing van H2O.

De ester die je tekent is inderdaad de juiste. De naam ervan kun je op verschillende maniere vormen:

1. Zoals je esters normaal gesproken weergeeft, alleen betreft het hier een diester. De naam wordt dus propaan-1,2-diyl diacetaat.

2. Door de estergroepen in zijn geheel als substituenten te beschouwen: De naam wordt dan 1,2-diacetyloxypropaan.

3. Door de samenstelling van de ester uit te schrijven. De naam wordt dan diester van 1,2-propaandiol en azijnzuur.

De eerste manier is de officiële methode en heeft de voorkeur. Voor sommige moleculen levert de eerste methode echter een onleesbare brij van -ylen en -aten op. In zo'n geval is het verstandiger om de tweede of de derde methode te gebruiken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer