Transitiemetaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 269

Transitiemetaal

Zou iemand mij soms kunnen uitleggen wat een transitie-/ overgangsmetaal is?

ik weet dat het metalen zijn uit de D-groep v/h periodiek systeem en dat ze gekenmerkt worden door een bepaalde kleur (absorptiespectra) Maar voor de rest ...

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Transitiemetaal

Zoals je zegt: De metalen uit het d-blok noemt men transitiemetalen. Dat is niet meer dan een naam, en er valt verder ook niet veel aan uit te leggen :eusa_whistle:

Wat wil je er precies van weten?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 269

Re: Transitiemetaal

Dus meer is er niet aan?

Ik vroeg me af waarom het juist deze metalen zijn met opvallende kleurenspectra...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Transitiemetaal

De metalen zelf hebben niet zo'n opvallende spectra hoor. De complexen die de ionen ervan aangaan wel, en dat heeft precies met de d-elektronen te maken. Door het feit dat deze orbitalen niet of slechts deels gevuld zijn levert de interactie met liganden een structuur op met MO's (moleculaire orbitalen) waarvan de energieniveaus zodanig uit elkaar liggen dat de overgangen in het zichtbare gebied vallen.

Zulke effecten hoef je voor bijvoorbeeld alkali- en aardalkalimetalen veel minder te verwachten. Daar moet eerst het s-orbitaal gevuld worden, en het energieverschil tussen het s-orbitaal en de d-orbitalen is veel groter. Overgangen zullen dus niet in het zichtbare gebied liggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 269

Re: Transitiemetaal

Ok, BEDANKT! En gelukkig nieuwjaar

Reageer