Berekenen volume buffer toevoegen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 60

Berekenen volume buffer toevoegen

Hallo,

Ik zit met de volgende opgave:

Welke volume in mL van een 1,00M oplossing in
\( C_3H_5O_2^{(-)} \)
ionen moet je aan die 250,0 mL van een 0,100 M
\( HC_3H_5O_2 \)
(KA = 1,35*10^(-5)) oplossing toevoegen om een eindoplossing met pH 4,00 te bekomen?

Ik dacht het volgende:

Met de vergelijking van Henderson-Hasselbalch:

pH = pKA +log b0/z0

Volgens mij moet ik de volgende vergelijking oplossen:

4,00 = -log(1,35*10^(-5))+log X/0,1

Waarbij ik X gelijk is aan 1,35 vind.

Is er dan een mogelijkheid om daaruit het aantal mL te bereken die ik moet toevoegen? Ik dacht misschien omzetten naar aantal mol of zo. Kan iemand mij helpen, kan het ook op een andere manier die beter is?

Dank

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Berekenen volume buffer toevoegen

Dit is niet helemaal de juiste weg. Je zit in de buurt, maar op deze manier kom je niet bij het juiste antwoord. Vraag jezelf eens af: Waarvoor is de formule van Henderson en Hasselbalch bedoeld? Met andere woorden, welke gegevens dien je in te vullen om een zinnige uitkomst te verkrijgen?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 60

Re: Berekenen volume buffer toevoegen

De formule van Henderson en Hasselbalch is bedoeld om de pH te berekenen met de begin concentratie van zuur en base. Dus moet ik deze formule niet gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Berekenen volume buffer toevoegen

Jawel, vandaar ook dat ik zei dat je in de buurt zat. Je vindt met deze vergelijking X=1.35. Wat betekent in dit geval X? En wat is het verband tussen X en je basische oplossing?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Berekenen volume buffer toevoegen

Sorry, ik zie nu dat het waarschijnlijk het beste is om toch een iets andere methode te gebruiken. Je moet nog steeds uitgaan van de formule van Henderson en Hasselbalch, en je moet inderdaad ook iets omrekenen naar mol. Maar dat moet je niet pas op het eind met die X=1.35 doen, maar al eerder.

Nu is aan jou de vraag, wat moet je dan omrekenen en wanneer - en waarom?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer