Aantal gram monster dat reageert met water; atoommassa monster berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Aantal gram monster dat reageert met water; atoommassa monster berekenen

Hallo!

Ik zit met de volgende vraag:

0,326 g monster (XH2) reageert met water volgens de reactie:

XH2 + water -> X(OH)2 + waterstofgas

Tijdens de reactie wordt 0,375 L waterstofgas gevormd bij een temperatuur van 21°C en 760 mm Hg. Wat is de

relatieve atoommassa van X?


Mijn methode:

1) Eerst bereken ik het aantal mol waterstofgas met de ideale gaswet.

aantal mol waterstofgas =
\(\frac{P.V}{R.T}\)
=
\(\frac{1 Atm.0,375 l}{0,082.294K} = 11,82 mol\)
2) Ik maak nu dat de voorgetallen goed zijn in de reactievergelijking:

XH2 + 2H2O -> X(OH)2 + 2H2

3) Nu zie ik dat, als er 11,82 mol H22 gevormd wordt, er de helft, dus 5,91 mol XH2 gevormd wordt...

Als ik dan de molecuulmassa daarvan bereken, dus: molecuulmassa XH2 =
\(\frac{massa monster}{aantal mol monster} = 0,055 g/mol\)
Maar nu zit ik dus vast. Ik kan niet anders dan besluiten dat er ergens een fout in zit, want de molecuulmassa kan onmogelijk zo klein zijn...Wie weet wat fout gaat? Bedankt!

EDIT: ik denk dat ik de fout gevonden heb, rekenfout, het moest 0,01555 mol zijn ipv 11,82 mol.

Maar dan is mijn vraag nog: hoe vind ik die relatieve atoommassa van X? Gewoon de molecuulmassa bepalen van XH2 en daar dan 2 keer de atoommassa van waterstof aftrekken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aantal gram monster dat reageert met water; atoommassa monster berekenen

JeanJean schreef:1) Eerst bereken ik het aantal mol waterstofgas met de ideale gaswet.

aantal mol waterstofgas =
\(\frac{p.V}{R.T}\)
=
\(\frac{1 Atm.0,375 l}{0,082.294K} = 11,82 mol\)
dit gaat fout. Als heel de wereld, en ook de schoolboekjes, nou eens asjeblieft SI-eenheden zou willen gebruiken, in plaats van correctieconstanten voor de gevallen waarbij dat NIET gedaan wordt, dan raakte er niemand in de war.

herbereken met

p= 101 300 Pa

V= 0,000375 m³

R= 8,3145 J/mol·K
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aantal gram monster dat reageert met water; atoommassa monster berekenen

EDIT: ik denk dat ik de fout gevonden heb, rekenfout, het moest 0,01555 mol zijn ipv 11,82 mol.
yup
Maar dan is mijn vraag nog: hoe vind ik die relatieve atoommassa van X? Gewoon de molecuulmassa bepalen van XH2 en daar dan 2 keer de atoommassa van waterstof aftrekken?
logischer kan niet :eusa_whistle:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 393

Re: Aantal gram monster dat reageert met water; atoommassa monster berekenen

Hallo,

Dan kom ik terug 0,0155 mol uit (zoals ik vermeldde in mijn edit die u waarschijnlijk nog niet zag).

edit: bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aantal gram monster dat reageert met water; atoommassa monster berekenen

omdat jij editte, moest ik direct na plaatsing ook editten, waarna jij mijn edit niet meer zag. :eusa_whistle:

zie boven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer