Compton effect

Moderator: physicalattraction

Reageer

Compton effect

Je hebt dus het compton effect, maar in mijn cursus staat dat een zeer goede toepassing hierop een 'laserkoeling' is.

maar ik weet niet goed hoe men hierbij redeneert...

zelf heb ik tot dit geredeneert:

als een deeltje (of elektron) op een bepaalde temperatuur is, zit dit te trillen... maw heeft het een snelheid.

als we daar dan in de tegengestelde richting een foton (laserlicht) op insturen, interfereren deze 2 met elkaar. Met als gevolg dat het deeltje stopt met trillen, of vertraagt met trillen. Als een deeltje trager trilt, wilt dit zeggen dat de temperatuur lager is als ervoor. --> koeling ... (denk ik alle sinds)


een andere toepassing is zonnezeilen. Dit begrijp ik wel.

een foton valt in op een elektron van het zonnezeil.

behoud van impuls --> verstrooid foton + versneld elektron van het zeil (andere richting, maar zelfde vectoriele som van het invallende foton)

groetjes, Alain

ps: is het mogelijk om dit naar relativiteitstheorie te verplaatsen, of staat dit goed? sorry..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Compton effect

Je redenering klopt in zekere zin, maar je moet alleen nog bedenken hoe je het voor elkaar kan krijgen dat je niet met het zelfde laserlicht de atomen die de andere kant op bewegen gaat versnellen. Dit gebeurt door gebruik te maken van het Doppler effect, op Wikipedia wordt dit vrij helder uitgelegd.

ps: Het is mogelijk om dit naar het relativiteitstheorie forum te verplaatsen, maar daar zou het verkeerd staan. Het atoom- en deeltjesforum is het juiste forum om het hierover te hebben.

Re: Compton effect

ahzo, laat het hier dan maar staan? :-)

als een deeltje trilt eigelijk,

did wilt toch zeggen dat het rond een immaginaire as draait, maw een soort ellipsvormige baan erond?

MAW zoals de aarde draait rond de zon, of is dit niet zo?

en als dit wel zo is, e, het komt in aanraking met het laserlicht,

en wetende dat het laserlicht ervoor zorgt dat het afkoelt,

kan men er dan vanuit gaan dat het trillend atoom meer word afgeremd door het licht dan versneld als het 180° verder is getrild?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Compton effect

Ik snap eigenlijk niet goed wat je bedoelt met draaien rond een imaginaire as. De trillingen van de deeltjes zijn echter geen mooie ellips-vormige banen, maar willekeurige bewegingen in alle richtingen, de zogenaamde Brownse beweging. Ik snap dan ook niet wat je wil zeggen met "180 graden verder getrild". Kun je dit proberen toe te lichten?

Als je trouwens een probleem hebt met het begrijpen van de tekst op Wikipedia, moet je dat maar even melden, dan zal ik proberen het duidelijk uit te leggen.

Re: Compton effect

Ik denk dat ik het al heb gevonden:
Omdat er door de dopplerverschuivingen meer atomen zullen zijn die worden afgeremd dan versneld is het volledige effect of het gehele systeem een gemiddelde afremming in de richting van de laserbundel.
Ik snap het nu echt al wel hoor,

maar toch nog 1 klein vraagje voor de duidelijkheid. :eusa_whistle:

We vertragen in ieder geval de trillende beweging. (zie quote)

Als we nu het gas naar de laser toesturen, is er een groter gedeelte van de trillingsbeweging tegengesteld dan het impuls van het foton.

Kunnen we het gas zo nog extra hard laten afkoelen?

Of is dit zo goed als verwaarloosbaar ( Snelheid gas <---> Lichtsnelheid )

Bedankt voor de info, Alain!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Compton effect

De thermische beweging is de willekeurige beweging van de deeltjes, als je het gas naar de laser toestuurt, geef je hem alleen maar extra snelheid mee die ongerelateerd is aan de thermische beweging. Het zal dus geen effect hebben.

Re: Compton effect

Maar de totale (vectoriele) snelheid zal toch deels toenemen in de richting van het laserlicht,

en dus als gevolg daarvan zal het over een ipv de helft van de thermische beweging een beetje meer dan de helft kunnen afkoelen (omdat als het deeltje aan het trillen is, met de richting van het foton mee, maar heeft ook nog een grotere snelheid NAAR het foton toe, met als resultaat dat de absolute snelheid naar het foton is)

of is dit een foute redenatie?

maarja, daar dient het forum ook voor hé... redeneren :eusa_whistle:

En nog één ding.... lasersnijden werkt toch op hetzelfde principe?? en je bekomt net het averechtse effect

Of is hier de energie van het foton vele malen hoger dan de excitatieenergie van het deeltje?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Compton effect

De totale snelheid (richting je foton) neemt wel toe, maar waarom zou je dit willen als je een gas wil afkoelen? Het is niet zo dat hierdoor de thermische beweging in andere richtingen kleiner wordt. De gerichte beweging naar het foton toe is geen thermische beweging, en het afremmen hiervan is dus niet te zien als afkoelen.

Ik dacht dat lasersnijden "gewoon" werkte door een heel intense laser te richten op een materiaal die de fotonen (en daarmee de energie van die fotonen) absorbeert en daardoor smelt. De vloeistof kun je vervolgens wegblazen met een flinke gasstroom Maar hierin ben ik ook geen kenner.

Reageer