Vraagstukje ivm kracht+snelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Vraagstukje ivm kracht+snelheid

Ik ben de vraagstukken in men cursus eens aan het oplossen en af en toe kom ik daar wel bij vraagstukken waar ik op vastloop. Ik neem het volgende vraagstuk even over.

een wagen botst met een snelheid van 50km/u tegen een vrachtwagen. De wagen wordt 1,1m ingedeukt voor hij tot stilstand komt. De bestuurder draagt een veiligheidsgordel, de passagier niet en beide hebben een massa van 65 kg. de passagier vliegt tegen het dashboard dat hierdoor 5,0 cm wordt ingedeukt. Welke kracht oefent de veiligheidsgordel uit op de bestuurder en welke kracht oefent het dashboard uit op de passagier.

tot dusver heb ik hetvolgende:

vx=v0.t-a.t

=> 0=13,88m/s - a.t

=> a=-13,88/t

steek ik dit in de formule x=x0+v0(t-t0)+a/2(t-t0)2

dan krijg ik x=13,88t-13,88/2t

=> x=6,94t

en vanaf hier heb ik geen idee hoe ik verder moet om tot kracht te komen (en of ik op het juiste denkspoor zat). Ik zoek enkele hints om verder te kunnen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vraagstukje ivm kracht+snelheid

\(\sum \vec{F_i} = m \cdot \vec {a_i}\)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 20

Re: Vraagstukje ivm kracht+snelheid

om a te kunnen gebruiken heb ik een t nodig. Ik neem aan dat ik dan x maar vervangen door 1,1m om de tijd te berekenen en deze dan vervolgens kan gebruiken om mijn a te berekenen welke om op zijn beurt weer kan gebruiken in de gegeven formule.

vriendelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Vraagstukje ivm kracht+snelheid

De vervormingen geven (denk ik) de stopafstand weer: op 1.1 m wordt de snelheid gereduceerd van 13.88m/s tot 0 m/s, dus hier was hoeveel tijd voor nodig?

t(0): v(0)=13.88 m/s, x(0)=0 m

t(1): v(1)=0m/s, x(1)=1.1 m
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstukje ivm kracht+snelheid

welke kracht oefent het dashboard uit op de passagier.
Hier moeten we zeker aannemen dat de passagier pas tegen het dashboard klapt als dit al volledig tot stilstand is gekomen? (m.a.w. dat de passagier oorspronkelijk verder dan 1,1 m van dat dashboard weg zat?)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Vraagstukje ivm kracht+snelheid

Daar kan ik in volgen, maar volgens de oplossing die ik hier heb mag ik enkel rekening houden met de 0,05m als zijnde afgelegde afstand om t te berekenen.

t(0): v(0)=13.88 m/s, x(0)=0 m

t(1): v(1)=0m/s, x(1)=0,05 m

t is dan iets van een 0,0072s

Dan kom ik uiteindelijk op een kracht 0,125x106N wat overeenkomt met de oplossing in het boek.

Echter zie ik niet goed in waarom ik x(1)=0,05 m moet nemen en niet 1,1m+0,05m als afstand voor de passagier zonder veiligheidsgordel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraagstukje ivm kracht+snelheid

Echter zie ik niet goed in waarom ik x(1)=0,05 m moet nemen en niet 1,1m+0,05m als afstand voor de passagier zonder veiligheidsgordel.
Dat zou mogen als de passagier vóór de botsing reeds tegen het dashboard geleund zat. Dan wordt zijn remweg namelijk de 1,1 m van de kreukelzone + de 0,05 m kreukelzone van het dashboard. Nu echter vliegt hij gewoon aan 50 km/h t.o.v. het wegdek door de auto, en botst pas tegen het dashboard als dát al een snelheid van 0 km/h (t.o.v. het wegdek) heeft gekregen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: Vraagstukje ivm kracht+snelheid

vriendelijk bedankt voor de verduidelijking

Reageer