Symmetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Symmetrie

http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/linea.pdf

Stelling 8.1.6

Daar staat onderaan bladzijde 126 pdfnummerng: we vinden coëfficiënten alpha1, alpha2, etc.

Worden die gekozen of worden die gevonden als resultaat van een redenering? Waarom gaat het over coëfficiënten en niet over coördinaten?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Symmetrie

Ik heb enkel dat stukje bekeken: een vaste vector heeft unieke coördinaten ten opzichte van een gegeven basis en dat zijn precies de coëfficiënten van de basisvectoren; ze noemen die alfa(i).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Symmetrie

Ik heb enkel dat stukje bekeken: een vaste vector heeft unieke coördinaten ten opzichte van een gegeven basis en dat zijn precies de coëfficiënten van de basisvectoren; ze noemen die alfa(i).


Het ging over dat noemen, net zoals ik dacht. Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Symmetrie

Ja, meer is het niet. Wat ze precies zijn, is niet van belang (je weet van daarvoor wat het is: de projectie van die vector op de respectievelijke basisvectoren) en wordt verder ook niet gebruikt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Symmetrie

OK, bedankt!

http://homepages.vub.ac.be/~scaenepe/linea.pdf

Onderaan bladzijde 128 (pdf) staat dat een vector steeds kan geschreven worden als de som van een vaste vector en een andere vector.

Maar wat wordt daarmee gedaan bovenaan bladzijde 129?

Ik bedoel, waarom wordt er a+x en b+y gebruikt als argument van rho?

Ik zie niet goed hoe en waarom dit gedaan wordt...

Kan iemand me hierbij helpen, aub?

Erg bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Symmetrie

Ik bedoel, waarom wordt er a+x en b+y gebruikt als argument van rho?
Omdat rho als argument een vector neemt (zie (8.1)) en die vector werd op het einde van de pagina net zo geschreven...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Symmetrie

Ok, daar kan ik inkomen. Ik zag alleen niet direct het nut in omdat op die manier te schrijven, het was me onduidelijk wat het nu ervan was in de verdere redenering.

Nu meen ik echter begrepen te hebben dat die uitspraak er staat om te illustreren vanwaar die (a,b) erboven komt. Klopt dit?

Nogmaals bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Symmetrie

Ik zag alleen niet direct het nut in omdat op die manier te schrijven, het was me onduidelijk wat het nu ervan was in de verdere redenering.
Om de component (a,b) te kunnen scheiden van (x,y); er wordt dan immers een rotatie uitgevoerd (om (a,b)).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer