Wet van lenz

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Wet van lenz

deze vraag kreeg ik vorig jaar op mijn examen, met een grote buis tot gevolg.

Ik hoop dat iemand hierop een antw kan geven.

er zijn 2 schakelingen gegeven, de ene ligt in de andere.

de buitenste schakeling heeft een schakelaar open staat.

wat gebeurt er met de binnenste schakeling als de schakelaar net of lang dicht is.

figuur zij bijlage

Afbeelding

alvast bedankt

Berichten: 33

Re: Wet van lenz

Als je de schakelaar sluit zal er stroom gaan vloeien in de buitenste kring.De stroom in de buitenste kring veroorzaakt een magnetisch veld dat ook een invloed zal hebben op de binnenste kring. Als ik het me goed herinner zal in de binnenste kring ook stroom gaan vloeien, over de richting twijfel ik wat. Ik hoop dat je hiermee wat op weg raakt.

Berichten: 3

Re: Wet van lenz

ja over de richting twijfel ik ook, maar dan weet ik ook niet het verschil tussen:

als de schakelaar net toe gaat en als die al lang toe is. of is er geen verschil ?

Berichten: 33

Re: Wet van lenz

Wet van Lenz stelt dat een verandering van magnetische flux zal tegengewerkt worden door een tegengesteld geinudceerde spanning.

Dus stel je keten is open, en je sluit hem plots.Er gaat dus plots stroom vloeien in de buitenste kring, dus je krijgt een verandering van magnetische flux.Deze magnetische flux gaat ook door de binnenste kring en daar zal dus een spanning geinduceerd worden die de verandering van de magnetische flux tegenwerkt. Na een tijdje vlakt dat echter allemaal netjes uit en ik denk dat je in die limiet weer helemaal geen spanning hebt in de binnenste kring.

Welk handboek gebruik je? Als je beschikking heb over 'Physics for scientists & engineers' van Pearson moet je daar eens in kijken, staat er geloof ik zelfs met een specifiek voorbeeld in uitgelegd.

Reageer