Bewijzen goniometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Bewijzen goniometrie

Hallo,

Ik zit in 5 vwo natuur en techniek en had een vraagje over wiskunde.

Met name het bewijzen vind ik lastig en daarmee wilde ik ook gelijk vragen of iemand tips en trucs heeft hoe je het beste een vraagstelling kan aanpakken waar je een stelling moet bewijzen.

Hartelijk dank

Berichten: 8.614

Re: Bewijzen goniometrie

Zie hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: Bewijzen goniometrie

Hartelijk dank,

Maar is er een echte aanpak voor een bewijsopgaven een soort van stappenplan want ik denk dat ik dat nodig heb

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Bewijzen goniometrie

Er is geen "algemeen recept" (een plan dat altijd werkt), hoogstens een aantal mogelijke vuistregels en tips.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8.614

Re: Bewijzen goniometrie

Elk bewijs is anders, dus een vast stappenplan is er uiteraard niet, maar als je rekening houdt met de tips uit de links, kom je er bijna altijd uit.

EDIT: Ik zie dat mijn links niet precies bij het bericht terechtkomen waarnaar ik wilde verwijzen. In de eerste link is dat bericht 12, in de tweede bericht 23.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: Bewijzen goniometrie

Hartelijk dank voor de antwoorden,

Ik moet dingen zoals de stelling van thales bewijzen en nog andere soorten. de paginas die klinkeraas mij stuurde heeft meer te maken met andere bewijsvormen is het niet?

Berichten: 8.614

Re: Bewijzen goniometrie

de paginas die klinkeraas mij stuurde heeft meer te maken met andere bewijsvormen is het niet?
Daar heb je gelijk in. Moet je de stelling van Thales bewijzen via goniometrie? Je kunt ook lineaire algebra gebruiken en dan ben je haast direct klaar.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: Bewijzen goniometrie

Het is niet alleen de stelling van thales, we moeten bijvoorbeeld ook een koordenvierhoek kunnen gebruiken bij het bewijzen van een stelling.

bv:

Gegeven zijn de punten A,B en D en de cirkel door deze punten. Van vierhoek ABCD ligt het punt C buiten deze cirkel. Je gaat bewijzen dat in vierhoek ABCD geldt hoek A+ hoek C is kleiner dan 180 graden.

als ik zo een vraag voor mij krijg weet ik echt niet wat ik moet doen. de analyse sommen met de normale algebra liggen mij wat meer maar helaas zitten vermoedens en bewijzen volgend jaar ook in het examen en krijg ik het over 3 weken als SE.

Kunt u mij misschien een zetje in de juiste richting geven met het aanpakken van zulke opgaven.

Berichten: 8.614

Re: Bewijzen goniometrie

Dat zijn eerder meetkundige dan goniometrische bewijzen (al kunnen beide overlappen) en daar is doorgaans ook een andere aanpak voor. Kijk bijvoorbeeld eens hier voor enkele algemene bewijsstrategieën bij meetkundige bewijzen. Ook het volgend filmpje kan handig zijn:

How to Solve Geometry Proofs?

Als je specifieke vragen hebt over een specifiek bewijs, kun je die hier ook stellen, maar best in een andere topic.

PS: Troost je, meetkundige bewijzen heb ik ook altijd de lastigste gevonden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 6

Re: Bewijzen goniometrie

Klintersaas schreef:Dat zijn eerder meetkundige dan goniometrische bewijzen (al kunnen beide overlappen) en daar is doorgaans ook een andere aanpak voor. Kijk bijvoorbeeld eens hier voor enkele algemene bewijsstrategieën bij meetkundige bewijzen.

Als je specifieke vragen hebt over een specifiek bewijs, kun je die hier ook stellen, maar best in een andere topic.

PS: Troost je, meetkundige bewijzen heb ik ook altijd de lastigste gevonden.
Hartstikke bedankt klintersaas,

Ik heb me inderdaad vergist, het waren meetkundige bewijzen. is het goed als ik je deze weken nog een beetje lastig val met vragen want ik wil hoop ik een 8 of een 9 halen haha

hartstikke bedankt

Berichten: 8.614

Re: Bewijzen goniometrie

is het goed als ik je deze weken nog een beetje lastig val met vragen want ik wil hoop ik een 8 of een 9 halen haha
Komende weken zit ik midden in m'n examens, dus ik kan je niet beloven dat ik tijdig op al je vragen kan antwoorden, maar het is geen enkel probleem om je vragen hier op het forum te stellen. Er komen hier meer dan 10.000 gebruikers en een heel aantal onder hen heeft nog een veel grotere wiskundige kennis dan ik. Er zal dus ongetwijfeld altijd wel iemand zijn die je kan en wil helpen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer