Elementen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

Elementen

Om te beginnen: ik weet niet of het in dit hier thuis hoort.

We weten allemaal dat in sterren waterstof tot helium. Na een tijdje kan deze reactie niet meer plaatsvinden omdat alle waterstof omgezet is in helium. Ik vraag me dan ook af, als dit met meerdere sterren (lees: miljarden) gebeurt, kan het element waterstof dan verdwijnen? Enzo ja, kan dit dan ook met de andere elemtenten in sterren gebeuren?
't Had carinae moeten zijn...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Elementen

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Elementen

Ik bedoel niet: kunnen elementen uit etterden verdwijnen, maar ik bedoel: kunnen ze uit het heelal verdwijnen?
't Had carinae moeten zijn...

Berichten: 567

Re: Elementen

Sterren bevatten kleine hoeveelheden van elementen die ook op aard voorkomen. Het waterstof dat tot helium wordt omgezet, is dus niet weg, maar op subatomair niveau helium geworden. In het ontstane helium zitten pre-watersofdeeltjes.

Even een extra vraagje: Is het ontstaan van Litium (na H en He ) in een ster een parrameter dat de ster op weg is om een rode reus te worden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elementen

Ikzelf kan ook niet direct antwoord geven om de eerste vraag, het lijkt me wel nogal onwaarschijnlijk dat alle H2 ooit op zou geraken. Op de link die mathfreak al gaf staat:
Een ster als de zon begint als een deel van een moleculaire wolk zich samentrekt.
Tevens:
Een moleculaire wolk is een interstellaire wolk waarvan de dichtheid en omvang de vorming van moleculair waterstof (H2) toelaat.
Hieruit blijkt dus dat er altijd H2 aanwezig zal zijn.

Voor de 'extra' vraag van Gelukkoos weet ik nog uit het middelbaar dat het al dan niet ontstaan van een rode reus gerelateerd is aan de massa van de ster. De massa moet ongeveer tussen die van de zon en 2.5x die van de zon liggen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 567

Re: Elementen

Het ontstaan van sterren uit gaswolken heeft de Hubble ook zeer mooi gefotografeerd.

Het noemt "Egg".

Door de zwaartekracht klitten gassen samen. Als de materie, druk, dan op hun beurt zo groot is ontstaet er kernfusie.

M.a.w. een ster die licht en warmte geeft.

Ik vermoed dus niet dat er t.g.v. de hoge ontstane temperatuur en druk nog veel moleculen zijn.

Elementen in een ster bestaan eerder op atomair niveau.

Dus H en geen H2 .

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elementen

Gelukkoos schreef:Elementen in een ster bestaan eerder op atomair niveau.

Dus H en geen H2 .
Is dit ook en vermoeden of is dit echt zo? H en H+ zijn anders bijzonder reactief. Misschien heb je gelijk, maar ik zie niet in waarom het niet zou reageren met zichzelf bij hoger dichtheid.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Elementen

De tempetaturen in een ster zijn zo hoog dat de atomen niet eens als losse atomen bestaan. Anders gezegd: De thermische energie is hoger dan de ionisatie-energie. Er is sprake van losse kernen en losse elektronen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer