Godsdienstpsychologie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 320

Godsdienstpsychologie

Vanwege mijn achtergrond als student godsdienstwetenschappen ben ik geinteresseerd in de psychologie achter min of meer individuele religieuze praktijken zoals gebed of meditatie. Heeft iemand misschien tips voor goed en wetenschappelijk studiemateriaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Godsdienstpsychologie

Ik vind het erg moeilijk om hierover suggesties te doen, aangezien het een breed domein is en er dus ontzettend veel materiaal over te vinden is. Anderzijds ook omdat ik niet echt de literatuur volg over de combinatie psychologie en religie.

Toch wil ik een poging wagen, je ziet maar wat je erover vindt... :eusa_whistle:

Ik heb sowieso vooral gezocht naar Reviews, aangezien die een overzicht proberen te bieden van de wetenschappelijke lectuur rond een thema.

De volgende 2 abstracts trokken m'n aandacht (jammer genoeg geen full texts, maar misschien kan je ze toch vinden via jouw studie?)

- The Psychology of Religion: Annual Review of Psychology, Vol. 54: 377-402 (Volume publication date February 2003)

- Theoretical models of the nature of prayer and health: A review (uit: Mental Health, Religion & Culture, Volume 11, Issue 1 January 2008 , pages 9 - 21)

En deze spreekt mij gewoonweg aan omwille van de link met de neuropsychologie (hiervan vind je trouwens wél de full text)...:

Meditation and Brain Function: A Review (uit: Eubios Journal of Asian and International Bioethics 14 (2004), 28-34)

En verder:

Religion, Health, and the Psychology of Religion: How the Research on Religion and Health Helps Us Understand Religion (uit: Journal of Religion and Health, Volume 43, Number 4 / December, 2004)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 320

Re: Godsdienstpsychologie

Ik ben dankbaar.

Berichten: 91

Re: Godsdienstpsychologie

William James een bekende psycholoog heeft een boek geschreven:The Will to believe.

Ik meen dat het ook in het nederlands is vertaald .

Mogelijk heb je er iets aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Godsdienstpsychologie

Op Youtube staat ook het één en ander: 'de psychologie van religie'. Het gaat om 3 delen. Het 2de en 3de deel kan je vinden op Youtube zelf.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Re: Godsdienstpsychologie

Vanwege mijn achtergrond als student godsdienstwetenschappen ben ik geinteresseerd in de psychologie achter min of meer individuele religieuze praktijken zoals gebed of meditatie. Heeft iemand misschien tips voor goed en wetenschappelijk studiemateriaal?
Bekijk dit eens:

http://www.amazon.com/Psychology-Religion-...f/dp/0471037060

Ik heb dit boek nog niet van kaft tot kaft gelezen, maar er wel regelmatig dingen in opgezocht. Het ziet er degelijk en uitgebalanceerd uit.

Berichten: 91

Re: Godsdienstpsychologie

Hartelijk dank voor de film.

De echte superster op dit gebied is echter David Hume-de Schotse filosoof.

De boeken van hem zijn alle in het nederlands vertaald.

Volgens Russell is het niemand gelukt om hem te weerleggen sindsdien.

Ook op het terrein van de godsdienst niet.

Reageer