Warmteoverdracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 228

Warmteoverdracht

Hey,

Ik zit in de knoei met volgende oefening:

Een holle betonblok met dunne bepleistering (zie bijlage) daarvan is het de bedoeling de thermische weerstand te bepalen (via de elektrische analogie). (1 dimensionale warmteoverdracht, horizontaal)

De rode lijnen tonen aan hoe de oplossing is , de blauwe lijnen zijn hoe ik het intuïtief zie.

De rode lijnen zeggen dus dat de betonblok valt te verdelen in een serieschakeling van de bepleistering en het eerste stuk betonblok, in serie met een parallelschakeling van gaten en stukken beton , en dat dan in serie met het volgende volle stuk beton.

Nu vind ik het logischer om het gwn als 1 parallel schakeling te zien, de warmtestroom gaat toch verschillend in ieder horizontaal stuk ?

ik hoop dat het duidelijk is, was niet simpel te verwoorden.
Bijlagen
warmteoverdracht.jpg
warmteoverdracht.jpg (39.39 KiB) 130 keer bekeken

Berichten: 228

Re: Warmteoverdracht

Euhm, ik was nog even verder aan het nadenken en ik bedacht het volgende:

De reden dat je door delen 1, 2 en 8 een serieschakeling beschouwd is evident omdat ook alle warmtestroom door die delen moet gaan.

Terwijl in het deel waar de gaten zijn, de warmtestroom verdeelt is over de stukken. (zoals in een parallelschakeling)

Maar, Dat idee zie ik dan wel, maar ik zie niet in waarom het andere idee niet juist is, alle stroom gaat bijvoorbeeld wel door deel 8, maar zal toch niet op elke plek even groot zijn ? als je alleen horizontale warmtestroom veronderstelt, dan gaan de horizontale stukken met de gaten toch minder warmtestroom vervoeren dan de stukken zonder gaten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Warmteoverdracht

De idee van de "serieschakeling" is een grove versimpeling. Jouw idee is al een wat minder grove versimpeling, maar nog steeds een versimpeling. Als ik hem nóg wat mag verfijnen, nog steeds zonder aan de hele waarheid te geraken:
velgrem1.gif
velgrem1.gif (12.46 KiB) 120 keer bekeken
De vraag is eigenlijk hoe groot de transmissiecoëfficiënt in de verschillende onderdelen is om te weten hoe groot de temperatuurverschillen zijn aan de buitenmuur als je werkelijk van vierkante centimeter tot vierkante centimeter gaat meten. maar je mag de temperaturen maximaal veronderstellen direct achter een betonbrug, en minimaal in het midden achter een spouwgat. Vraag is in hoeverre dit een praktisch probleem is. Voor een praktische beschouwing zou de "serieschakeling" waarschijnlijk best eens kunnen voldoen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 228

Re: Warmteoverdracht

Jan van de Velde schreef:De idee van de "serieschakeling" is een grove versimpeling. Jouw idee is al een wat minder grove versimpeling, maar nog steeds een versimpeling.

De vraag is eigenlijk hoe groot de transmissiecoëfficiënt in de verschillende onderdelen is om te weten hoe groot de temperatuurverschillen zijn aan de buitenmuur als je werkelijk van vierkante centimeter tot vierkante centimeter gaat meten. maar je mag de temperaturen maximaal veronderstellen direct achter een betonbrug, en minimaal in het midden achter een spouwgat. Vraag is in hoeverre dit een praktisch probleem is. Voor een praktische beschouwing zou de "serieschakeling" waarschijnlijk best eens kunnen voldoen.
oké, bedankt. Ik zal het maar bij de serieschakeling houden :eusa_whistle:

Reageer