Nilpotente matrix singulier ?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Nilpotente matrix singulier ?

De vragen die ik me stel zijn eigelijk.

Idempotente matrix: regulier of singulier? +Leg kort uit of toon aan

Nilpotente matrix: regulier of singulier? +leg kort uit of toon aan

Berichten: 8.614

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Is het mogelijk dat dit vragen zijn die iemand anders je stelt (bijv. in het kader van huiswerk)?

Vraag je eerst af wat de eigenschappen zijn van reguliere en singuliere matrices (denk bijv. aan de determinant). Ga vervolgens na of (één van) deze eigenschappen overeen komen/overeen komt met die van idempotente en nilpotente matrices.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Klintersaas schreef:Is het mogelijk dat dit vragen zijn die iemand anders je stelt (bijv. in het kader van huiswerk)?

Vraag je eerst af wat de eigenschappen zijn van reguliere en singuliere matrices (denk bijv. aan de determinant). Ga vervolgens na of (één van) deze eigenschappen overeen komen/overeen komt met die van idempotente en nilpotente matrices.
Nee het is geen huiswerk, Het is al lang geleden dat ik nog huiswerk gehad heb.

Ik weet wel wat de begrippen betekenen hoor, maar zoek een kort bewijsje voor het uit te leggen

singulier det=0

regulier det is niet 0

idempotent A²=A

nilpotent A^p=0

Berichten: 8.614

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Dommezeg schreef:singulier det=0

regulier det is niet 0

idempotent A²=A

nilpotent A^p=0
Dat is al een goed begin. Wat zijn de eigenwaarden van nilpotente en idempotente matrices en wat is het verband tussen de eigenwaarden van een matrix en de determinant? Als je dat weet en kunt bewijzen, ben je er.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Dat is al een goed begin. Wat zijn de eigenwaarden van nilpotente en idempotente matrices en wat is het verband tussen de eigenwaarden van een matrix en de determinant? Als je dat weet en kunt bewijzen, ben je er.


Dat zou ik niet weten ik zat zelf helemaal niet langs de kant van de eigenwaarden te zoeken. De kans is groot dat ik die vraag op het examen morgen krijg dus ik zou het wel graag het verband willen weten waarmee ik dit vraagstuk kan oplossen.

Berichten: 8.614

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Mogelijk zijn er nog andere wegen, maar volgens mij geraak je er het snelst via eigenwaarden. Een opzetje:
  • De eigenwaarden van een nilpotente matrix zijn gelijk aan 0 (bewijs dit);
  • De determinant is het product van de eigenwaarden (bewijs dit);
  • Bijgevolg is de determinant 0 en is een nilpotente matrix singulier.
Ga gelijkaardig tewerk voor de idempotente matrix.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Klintersaas schreef:Mogelijk zijn er nog andere wegen, maar volgens mij geraak je er het snelst via eigenwaarden. Een opzetje:
  • De eigenwaarden van een nilpotente matrix zijn gelijk aan 0 (bewijs dit);
  • De determinant is het product van de eigenwaarden (bewijs dit);
  • Bijgevolg is de determinant 0 en is een nilpotente matrix singulier.
Ga gelijkaardig tewerk voor de idempotente matrix.


Merci, ik wist het zelf niet dat de de determinant het product is van de eigenwaarden !

Berichten: 8.614

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Graag gedaan. Lukken de bewijsjes?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 5

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Nee de bewijsjes lukken niet echt, kheb nogal aant knoeien, ik zit zelf met een vraag voor bij de idempotente, daar zijn de eigenwaarden soms 0 maar soms ook niet want de matrix [1,0,0,1] is een idempotentematrix met eigenwaarde 1 of zit ik daar fout.

Berichten: 8.614

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Nee, dat klopt. De eigenwaarden van een idempotente matrix zijn ofwel gelijk aan 0, ofwel aan 1.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Nilpotente matrix singulier ?

Het kan denk ik veel rechstreekser. Determinant nemen van
\(A^p=0\)
geeft een vergelijking voor det(A) (want
\(\det(A^p)=\det(A)^p\)
), en je vindt onmiddellijk dat A singulier is. Voer eenzelfde redenering voor de vergelijking
\(A^2=A\)
.

Reageer