Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

VVD wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

De contradictie tussen de vermeende opwarming van de aarde en het barre winterweer buiten is voor de VVD een aanleiding om te vragen om een onafhankelijk onderzoek naar het klimaat. De partij wil het liefst dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) het onderzoek uitvoert.

Dat zegt VVD-Kamerlid Helma Neppérusvandaag in De Telegraaf.

'Terwijl we worden gewaarschuwd over de opwarming van de aarde rijden we straks misschien een Elfstedentocht.' Neppérus denkt dat het na alle ophef rond Climategate alleen maar goed zou zijn als de regering de opwarming van de aarde kritisch zou laten onderzoeken.

Het afhouden van een onafhankelijk onderzoek werkt critici alleen maar in de hand, denkt Neppérus. 'Misschien heeft het kabinet toch gelijk, maar is iedereen door [url=http:///web/Nieuws/Nederland/254498/KNMI-waarschuwt-voor-hevige-sneeuwval.htm]de kou[/url] straks afgehaakt.'

Bron: Elsevier.nl

Lees verder: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetensch...ng.htm?rss=true

---

Ik kan niet begrijpen dat die Neppérus het over zijn lippen krijgt:
Terwijl we worden gewaarschuwd over de opwarming van de aarde rijden we straks misschien een Elfstedentocht.'
Hoe dom denkt zij dat de burger is?

Al goed, mevrouw denkt dat het IPCC, het onderzoeksorgaan naar klimaatverandering van de verenigde naties niet onafhankelijk genoeg is.

Misschien moet ze eens op het wetenschapsforum komen?

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Recordomzet in de koopjesperiode. Die economische crisis lijkt me dus ook maar één grote leugen.

Berichten: 12.262

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Tja, het is gewoon timing natuurlijk, het vriest dat het kraakt en 2009 was het koudste jaar sinds een jaar of 15.

Wat mij betreft vergelijkbaar met de mate waarin met stampij maakt over maatregelen tegen co2 in periodes dat het weer even flink warm is of ergens een of andere natuurramp gebeurd die al dan niet iets met het weer te maken heeft.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Waar haal je dat vandaan?

http://www.ncdc.noaa.gov/sotc/?report=glob...tted=Get+Report

Maar het mag wel wat warmer worden, ik vries vast op mijn stoel, hier op het werk.

Berichten: 12.262

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Naja, inderdaad, ik vergiste me qua koudste vorstperiode.. http://www.knmi.nl/cms/content/3464/vorstp..._in_twaalf_jaar

Qua gemiddelde temperatuur scheelt het niet zoveel met een jaar of 5 geleden, ik ben benieuwd wat 2010 brengt - weer een warm jaar, of weer een koud a la 2008 en 2009... niet dat dat zoveel met klimaat van doen heeft, maar interessant is het wel.
Victory through technology

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Het is natuurlijk uiterst moeilijk om het verschil tussen het weer en klimaat te weten. :eusa_whistle:

Maar toch denk ik dat het verstandig is om nederlandse deskundigen om een mening/toelichting te vragen.

Het is in ieders belang om de problematiek uit de politieke sfeer te halen.

Zelf denk ik kritisch te moeten zijn over de manier waarop het IPCC te werk is gegaan.

Het komt over als een gesloten club waar met een houtje-touwtje methode naar een vooringenomen eindconclusie is toegewerkt.

Waarbij de eindconclusie niet eens onlogisch is.

Berichten: 389

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Daartoe heeft het klimaatcircus geleidt. En ik kan de VVD niet eens ongelijk geven; diezelfde argumenten van enkele warme zomers op rij, zijn in de media uitvoerig aangehaald om het CO2-verhaal kracht bij te zetten, en toen hebben de wetenschappers dit enkel maar beaamt als uiting van wat ze hadden voorspeldt. Nu hebben we al twee jaar op rij een twijfel of er een elfstedentocht zou komen, dus waarom nu ook weer niet beginnen twijfelen. Och, het is typisch menselijk om op korte termijn te denken.

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Maar het is niet slim.

Overheden en vervoersmaatschappijen hebben kennelijk op basis van de klimaatverandering elke winterharde maatregel geschrapt.

Gevolg: een beetje sneeuw en het land is ontwricht.

Berichten: 62

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Ik snap niet hoe Helma Nepperus zo veel onderzoeken over klimaat verandering en opwarming van de Aarde in twijfel kan trekken door 1 koude winter. Als het klimaat zo simpel in elkaar zat dan is het probleem ook weer zo verholpen.

Er zijn zo veel meer factoren bij betrokken, neem de zonnevlekkenactiviteit die een cyclus van 11 jaar volgt. Die zonnevlekkenactiviteit zit nu op zijn minium dus het is niet zo logisch dat het kouder is dan 5 jaar geleden toen de zon veel actiever was.

Natuurlijk is het hele Climategate gebeuren enorm verwarrend voor ons als burgers, maar om nou nu in combinatie met 4 weken kou 30 jaar van onderzoek in twijfel te trekken is absurd.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Het aantal onderzoeken vind ik niet zo interessant :eusa_whistle:

Als met de gehanteerde modellen de werkelijkheid kan worden nagebootst is er niets aan de hand.

Een blik op de meetgegevens van het KNMI (staan op de site) geeft mij het idee dat het voor de nederlandse situatie vrij eenvoudig te controleren zou zijn.

Voer die gegevens in en kijk wat de uitkomsten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Een dringend verzoek aan iedereen om de discussie on topic te houden. Er lopen op dit forum al meer dan genoeg discussies over klimaatverandering. Er is zelfs eensubforum over Duurzaamheid en Klimaat. Wie een onderbouwde toevoeging heeft aan zo'n discussie - en voor de duidelijkheid: dat gaat verder dan "ik vind" - is van harte welkom om die in een topic aldaar neer te zetten.

Dit topic gaat over het nieuwsbericht dat mevrouw Neppérus een onafhankelijk onderzoek "naar het klimaat" wenst. Reacties in dit topic dienen op dat nieuwsbericht betrekking te hebben en dienen deugdelijk onderbouwd te zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Laat ons inderdaad on topic blijven. De opmerking van Neppérus ligt niet zo ver van wat veel mensen denken. In België is dat bijvoorbeeld niet verwonderlijk wanneer weerman Frank Deboosere herhaaldelijk warme zomerdagen linkt aan de klimaatverandering. Het is helemaal niet zo erg dat politici deze uitspraken doen (zij zijn in theorie het verlengstuk van het volk), en wetenschappers om verder advies vragen (hoewel een beetje jammer voor de politieker persoonlijk). Zolang de selectie van de wetenschappers niet op politieke grond gebeurt, en zolang de media ook het antwoord van de wetenschappers helder brengt, is er geen probleem. Natuurlijk is het een onozel theater, maar geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Laat ons inderdaad on topic blijven. De opmerking van Neppérus ligt niet zo ver van wat veel mensen denken. In België is dat bijvoorbeeld niet verwonderlijk wanneer weerman Frank Deboosere herhaaldelijk warme zomerdagen linkt aan de klimaatverandering. Het is helemaal niet zo erg dat politici deze uitspraken doen (zij zijn in theorie het verlengstuk van het volk), en wetenschappers om verder advies vragen (hoewel een beetje jammer voor de politieker persoonlijk). Zolang de selectie van de wetenschappers niet op politieke grond gebeurt, en zolang de media ook het antwoord van de wetenschappers helder brengt, is er geen probleem. Natuurlijk is het een onozel theater, maar geen probleem.
Nee, domheid is nooit te verantwoorden, ook al ben je het verlengstuk van domheid.

Domheid bij politica, leiders, mensen die worden betaald om de goede beslissing te maken, mogen niet dom zijn.

Denk je echt dat een politicus het belangrijk vind dat het volk goed geinformeerd is?

Nee, de enige reden om zoiets te roepen is juist om olie op het vuur te gooien. Een probleem is pas een probleem als het gedefineert is.

'Meer onderzoek is nodig' word alleen gebruikt om de stelling te betwisten.

'door een onafhankelijk onderzoeksbureau' word gebruikt om te suggereren dat de stelling niet onafhankelijk is samengesteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Daarin heb je inderdaad gelijk. De onnozelheid en de achterliggende motieven zijn aanstootgevend. Maar de gepaste reactie is om dat 'onafhankelijk onderzoek' aan te vragen, en met een glimlach te kijken hoe wetenschappers de 'vermeende opwarming' bevestigen en iedereen ervan verzekeren dat een eerder koude winter geen ontkrachting vormt van de klimaatveranderingen, etc.

De barre realiteit is dat politici wetenschap graag naar hun hand zetten. Zolang wetenschappers echter de mogelijkheid krijgen hun standpunt onafhankelijk te verduidelijken, is dat echter niet mogelijk (als het onderzoek er niet komt echter, lijkt het alsof de VVD een valabel punt heeft gemaakt).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vvd wil onafhankelijk onderzoek naar klimaatverandering

Dan is de schade al gedaan.

Als men instemt met een onafhankelijk onderzoek, heeft de politica al gekregen wat het wil, meer verdeeldheid onder de mensen, en uitstel van beslissingen.

Dit hangt los van de uitkomst. Het volk is niet geinteresseerd in de wetenschappelijke methode, anders hadden ze wel de raportages van het IPCC doorgenomen, en hadden we nu dit gesprek niet.

Gesloten