oneindig heelal?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

oneindig heelal?

Stel dat het heelal oneindig groot is. Hoe kan het heelal dan nog uitdijen ? In een hogere dimensie? Hoe kan je dat interpreteren bij het 2dimensionaal analogon vd steeds groter wordende ballon ( een oneindige ballon(=?) ).

Grtz matt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: oneindig heelal?

Matt schreef:Stel dat het heelal oneindig groot is. Hoe kan het heelal dan nog uitdijen ? In een hogere dimensie? Hoe kan je dat interpreteren bij het 2dimensionaal analogon vd steeds groter wordende ballon ( een oneindige ballon(=?)  ).  

Grtz matt
Ja het heelal kan uitdijen, de oneindig betekent, oneindig veel na het oneindig.

Dus we kunnen de grens niet waarnemen, maar bestaat wel.

Berichten: 118

Re: oneindig heelal?

Stel het je voor als het GSM spelletje Snake. Het level stelt het heelal voor, de slang kan oneindig blijven doorgaan en lijkt het alsof dat level oneindig is, maar eigenlijk is het niet groter als je schermpje. Het schermpje zou je technisch gezien groter en kleiner kunnen maken, toch zou het level er voor de slang nog steeds oneindig uit zien.
(d )² = (1-2Gm/r)dt² - (r/(r-2Gm)dr² - r²d ²-r²sin ² d ²

Re: oneindig heelal?

Ksnap echt nie wat je bedoeld BetelGeuze :shock:

Berichten: 270

Re: oneindig heelal?

Ksnap echt nie wat je bedoeld BetelGeuze   :shock:


Hij bedoelt eenvoudig gezegd dat het speelveld van snake oneindig is en toch beperkt . Dit door te zeggen dat de slang na het paseren van 1 van de buitengrenzen weer bij de tegenoverstaande kant uitkomt en zo telkens door kan gaan terwijl de grenzen bekend zijn. Wat hij daarmee bedoelt in relatie tot het universum is dat hij probeert te zeggen wat jij in je eerste post eigenlijk al zegt: het concept van een ballon/bol universum. Zoals de aarde weet je, een bol is onbegrenst maar toch geen duidelijk begin of eind

Re: oneindig heelal?

Het speelveld is zo eindig als het maar kan zijn ? :s

Met oneindig bedoel ik: wanneer je je voortbeweegt, oneindig kan doorgaan zonder op een vorig punt terecht te komen (Euclidische ruimte :shock: ). Dus in 2D stelt dit een vlak voor ... dus stel dat 'Platland' oneindig is ... hoe kan Plantland dan nog gaan uitdijen ???? (wat wel mogelijk als Platland een boloppervlak voorstelt die uitdijt in de 3e dimensie).

Grtz Matt

Berichten: 270

Re: oneindig heelal?

Matt schreef:Het speelveld is zo eindig als het maar kan zijn ? :s

(wat wel mogelijk als Platland een boloppervlak voorstelt die uitdijt in de 3e dimensie).  
Lees mijn post nog een keer en je ziet dat ik dat zeg.

Snake is maar even als voorbeeld genomen om te vereenvoudigen wat er bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: oneindig heelal?

ik denk niet dat het heelal oneindig is, ik ben een voorstander van de principes van de inflantie theorie.

Re: oneindig heelal?

En na de grens van het heelal is er dus opeens niks meer? Dat lijkt me ook een beetje raar.. Het moet haast wel oneindig zijn.

Berichten: 416

Re: oneindig heelal?

Matt schreef:Stel dat het heelal oneindig groot is. Hoe kan het heelal dan nog uitdijen ? In een hogere dimensie? Hoe kan je dat interpreteren bij het 2dimensionaal analogon vd steeds groter wordende ballon ( een oneindige ballon(=?)  ).  

Grtz matt
Het heelal is ook oneindig groot, althans als je voorbij de waarnemingshorizon bent. Er zijn aanwijzingen dat dat zo is. Echter we kunnen maar een beperkt deel van het heelal zien en dat is tot op 15 miljard lichtjaar ver. Dat komt omdat licht een eindige snelheid heeft. Dus alles wat achter die waarnemingshorizon is kunnen we simpelweg nog niet zien. Het waarneembare heelal dijdt dus uit, niet dat wat we niet kunnen zien.

En oneindig is een begrip, het is noch een getal noch een grootte van iets. Bijv. oneindig keer oneindig is oneindig, dus het is een begrip.

Re: oneindig heelal?

En na de grens van het heelal is er dus opeens niks meer? Dat lijkt me ook een beetje raar.. Het moet haast wel oneindig zijn.


niks lijkt raar omdat wij ons niet kunnen voorstellen wat niks is.. op aarde hebben we niet iets wat niks is...

Berichten: 1

Re: oneindig heelal?

dat is inderdaad waar we zijn tot die afstand gekomen 15 miljard jaar en wat hebben ze ontdekt,ze zien nog meer melkwegstelsels en behoorlijk felle stelsels ze dachten dat het heelal zo oud was 15 miljard jaar [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... on_lol.gif[/img]

Re: oneindig heelal?

kan het dan misschien zijn dat het uiteindelijke vorm van het heelal ook een bol is? hehe en dat die bol (heelal) in een ander heelal is en dan zijn er weer miljarden bollen(heelalen) en ga zo maar door :shock:

Berichten: 37

Re: oneindig heelal?

Het heelal is ook een bol, een steeds groter wordende bol, waarbij de afstanden tussen sterren ook groter worden. Een mooi voorbeeld van het heelal wat ik vorig jaar nog op school heb gehad is een ballon. Zet er een paar stippen op en blaas hem op. De stippen moeten de sterren voorstellen en de ballon zelf het heelal. Het enige verschil is dat het heelal waarschijnlijk niet ineens uit elkaar knapt, maar eeuwig groter zal blijven worden :shock: .

Re: oneindig heelal?

even een reactie daarop,je bedoelt de afstanden van sterrenstelsels niet van de sterren, maar niet alle sterrenstelsels gaan van elkaar af er zijn ook sterrenstelsels die naar elkaar toe gaan , wat dan weer een sterrenstelsel word ik weet niet wat van sterrenstelsel in de buurt naar ons komt ik heb zoiets gelezen, duurt wel nog heel erg lang zou mij iemand kunnen helpen welk sterrenstelsel dat is :shock:

Reageer