Waterstofbrug-vanderwaalskrachten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Waterstofbrug-vanderwaalskrachten

Hallo, er bestaan 3 soorten vanderwaalskrachten( intermoleculaire krachten), waarvan ik maar liefst 2 moet kennen,

De london-dispersie krachten tussen apolaire moleculen die een tijdelijke partiele lading verkrijgen

en de Keesom-krachten tussen dipolen(polaire moleculen)!

Ik zie dat de kooktemperatuur ( afhankelijk van de intermoleculaire Krachten) van H20, HF, en NH3 veel hoger is dan die van Cl2, dat is logisch want bij Cl2 treden er zwakke london(dispersie) krachten op, Ook is dit het geval bij CH4, want die is in zn geheel apolair als Cl2 (ook al bevat hij polaire bindingen!), mijn vraag is dan of dipolen ongeveer dezelfde intermoleculaire krachten beschikken als dipolen met waterstofbruggen?

, bijvoorbeeld H20 en NaCl; het zijn beide dipool-moleculen, dus heersen er Keesom-krachten ipv dispersiekrachten en dus is hun kooktemp. hoog, juist?

Zeer erg bedankt! :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Waterstofbrug-vanderwaalskrachten

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Waterstofbrug-vanderwaalskrachten

mcfaker123 schreef:Hallo, er bestaan 3 soorten vanderwaalskrachten( intermoleculaire krachten), waarvan ik maar liefst 2 moet kennen,

De london-dispersie krachten tussen apolaire moleculen die een tijdelijke partiele lading verkrijgen

en de Keesom-krachten tussen dipolen(polaire moleculen)!

Ik zie dat de kooktemperatuur ( afhankelijk van de intermoleculaire Krachten) van H20, HF, en NH3 veel hoger is dan die van Cl2, dat is logisch want bij Cl2 treden er zwakke london(dispersie) krachten op, Ook is dit het geval bij CH4, want die is in zn geheel apolair als Cl2 (ook al bevat hij polaire bindingen!)
CH4 bevat geen polaire bindingen.
, mijn vraag is dan of dipolen ongeveer dezelfde intermoleculaire krachten beschikken als dipolen met waterstofbruggen?
Wat bedoel je precies? Of de aantrekking tussen een dipool en een molecuul dat waterstofbruggen kan vormen, sterker is dan de aantrekking tussen twee dipolen onderling? Of bedoel je te vragen of de dipool-dipoolinteractie in het algemeen ongeveer even sterk is dan de waterstofbruginteractie?
, bijvoorbeeld H20 en NaCl; het zijn beide dipool-moleculen, dus heersen er Keesom-krachten ipv dispersiekrachten en dus is hun kooktemp. hoog, juist?
Het is juist dat hun kooktemperatuur relatief hoog is, maar de voornaamste interacties in water zijn waterstofbruggen en die in NaCl zijn ionisch. Beide zijn geen Keesominteracties. NaCl is dan ook geen molecuul, het is een zout en bestaat uit Na+ en Cl- ionen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 711

Re: Waterstofbrug-vanderwaalskrachten

Kleine aanvulling: ionogene bindingen (zoals NaCl) zijn veel sterker dan de intermoleculaire interacties (zoals H-bruggen).

Reageer