Basisoefening thermodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Basisoefening thermodynamica

Ik krijg volgend vraagstuk niet opgelost:

De druk boven een gewichtloze zuiger wordt plotseling verlaagd van p1 tot p2. Bereken de eindtemperatuur van de zick onder de zuiger bevindende lucht uitgedrukt in de verhouding p2/p1, k en T1

Het lukt me maar niet om het verband ertussen op te schrijven

en die k, dat is de k van k= cp/cv

Opl:
\(T2=T1*( 1/k + p2/p1*( 1- 1/k ) ) )\)
ik weet dat je de wet van dalton eerst moet toepassen, maar dan weet zit ik vast bij de verhouding van V2/V1

want volgens mij kan je uit de opgave er niet van uit gaan dat het een adiabaat is... dus kan je dit dan wel oplossen met de eerste hoofdwet bij een gesloten systeem? (dit is dan toch een irreversibel proces )

als er iets niet duidelijk is, vraag maar, en HELP ME! :eusa_whistle:

want niemand heeft ooit al eens op een postje van my geantwoord, 't zal te moeilijk zijn hé.... :s

groetjes, Alain

Re: Basisoefening thermodynamica

Ik heb het zelf al gevonden... maar ik zat nog met een vraagje..

Ik heb het gevonden vanuitgaande dat er geen warmtewisseling is met de omgeving.

kan dit ook opgelost worden zonder deze voorwaarde?

zie link als je wilt zien...

http://yfrog.com/j2scannen0001p

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Basisoefening thermodynamica

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Basisoefening thermodynamica

Antares schreef:Ik krijg volgend vraagstuk niet opgelost:

De druk boven een gewichtloze zuiger wordt plotseling verlaagd van p1 tot p2.

groetjes, Alain
Ik heb het gevonden vanuitgaande dat er geen warmtewisseling is met de omgeving.
Gezien het woordje "plotseling" is dat terecht. Er is gewoon geen tijd om een nieuw temperatuursevenwicht in te stellen
Ik heb het gevonden vanuitgaande dat er geen warmtewisseling is met de omgeving.

kan dit ook opgelost worden zonder deze voorwaarde?
Ongetijfeld, maar thermodynamica is niet mijn sterkste punt, en laat ik liever aan anderen over.
want niemand heeft ooit al eens op een postje van my geantwoord, 't zal te moeilijk zijn hé.... :s
Niet zielig doen hè. Van je eerdere twee vragen kreeg er één geen reactie. Dat was midden in de kerstvakantie. Op de wel beantwoorde vraag (compton effect) reageerde jíj dan weer niet verder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Basisoefening thermodynamica

Thx jan! :eusa_whistle:

Plotseling is dus het moraal van het verhaal,

maar ik vind het raar, had bij het antwoord van Compton effect, geen emailtje gekregen, en nu wel,

vandaar waarschijnlijk. ](*,)

zal het seffens eens bekijken.

Nu eerst thermo. leren :s

Berichten: 771

Re: Basisoefening thermodynamica

Als er wel warmteuitwisseling is, daalt de temperatuur tot de buitentemperatuur

Dus zou T2 = T1

(als je aanneemt dat de buitenwereld voldoende groot is en die op T1 heeft in het begin)

Reageer