massa ca2+

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 188

massa ca2+

Hallo,

bij de volgende som:

Het Ca2+-ion verlaat de ionenbron met een verwaarloosbare snelheid.

De spanning tussen de platen P en Q is 2,40 kV. De afstand RT bedraagt 52,6 cm.

Bereken de grootte van de magnetische inductie B.

Om B uit te rekenen moet je allereerst de kinetische energie van het Ca2+ ion berekenen. Hieruit volgt 2 x 2,4 Kv = 4,8 Kv

4,8 Kv x 1,6E-19 = 7,68E-15 Joule

Mijn vraag: waarom vermenigvulig je de 2,4 Kv met 2?

Vervolgens bereken je de massa van het Ca ion. Ca weegt volgens het antwoordenmodel 47,95 u. Dit klopt toch niet?

volgens mij is het 40,05u...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: massa ca2+

casper11 schreef:Om B uit te rekenen moet je allereerst de kinetische energie van het Ca2+ ion berekenen. Hieruit volgt 2 x 2,4 Kv = 4,8 Kv

4,8 Kv x 1,6E-19 = 7,68E-15 Joule

Mijn vraag: waarom vermenigvulig je de 2,4 Kv met 2?
Is ook een beetje slordig gepresenteerd.

een elektrisch veld van 2,4 kV (let op grote en kleine letters) dat door 2 (Ca2+) ladingseenheden ("e", elektron) wordt doorlopen geeft een energie van 2,4 x 2 = 4,8 keV (kilo-elektronvolt)

Dat vermenigvuldigd met de lading 1,6·10-19 coulomb van zo'n ladingseenheid geeft een energiewaarde in joule
casper11 schreef:Vervolgens bereken je de massa van het Ca ion. Ca weegt volgens het antwoordenmodel 47,95 u. Dit klopt toch niet?

volgens mij is het 40,05u...
volgens mijn BINAS ook. Wordt die 47,95 u als gegeven gebruikt, of komt hij uit een of andere berekening rollen?

Er is overigens wel een calcium-isotoop met die atoommassa: 48Ca. Volgens Binas 0,187% van het in de natuur voorkomende calcium.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 188

Re: massa ca2+

Hmm, nee de massa wordt niet gegeven, evenmin rolt het uit een berekening. Eerder in de tekst wordt er wel gesproken over calcium-48-ionen zie ik nu. Waarmee het mysterie is opgelost :eusa_whistle:

Bedankt weer voor je hulp Jan,

Casper

Reageer