Spankracht berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Spankracht berekenen

Hallo,

Systematische Natuurkunde --> 4 VWO --> Hoofstuk 3 --> Opdracht 21: Spankracht berekenen in een touw.

Kan iemand mij uitleggen hoe die opgave inelkaar steekt en mij de oplossing (stap voor stap) geven? Ik heb maandag 11-01-2010 een giga-toets (en eerlijkgezegd bak ik er nog niet zo veel van... :eusa_whistle: )

Aub, een spoedig antwoord ](*,) !

Master Ed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Spankracht berekenen

Master Ed schreef:..//..

Systematische Natuurkunde --> 4 VWO --> Hoofstuk 3 --> Opdracht 21: Spankracht berekenen in een touw.

..//..

Aub, een spoedig antwoord :eusa_whistle: !
Hoeveel mensen die je daadwerkelijk zouden kunnen helpen hebben dat boek thuis naast de computer liggen denk je?

Post die vraag hier eens, met heldere schets of scan van ongetwijfeld bijbehorende plaatje, en begin eens met wat jij de eerste stappen richting een oplossing denkt te kunnen zijn. Je kunt hier nog een heel weekeinde terecht, maar dan helpt het wél als je met onmiddellijk leesbare vragen komt. Als ik de titel van de vraag zo lees zal het hoofdstuk vást gaan over samenstellen en ontbinden van (kracht)vectoren. Misschien helpt het intussen deze eens goed door te nemen:

[microcursus] krachten samenstellen en ontbinden (vectoren) en ervoor te zorgen dat je in je schetsen (onontbeerlijk voor krachtprobleempjes) driehoeken kunt herkennen en feilloos kunt omgaan met [microcursus] goniometrie: sinus, cosinus, tangens (basis)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Spankracht berekenen

Ik begrijp het..

Nogal dom om te denken dat iedereen wel een boek SysNat in zijn kast heeft liggen.

Maar bedankt voor de links.

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Spankracht berekenen

Master Ed schreef:Ik begrijp het..

Nogal dom om te denken dat iedereen wel een boek SysNat in zijn kast heeft liggen.

Maar bedankt voor de links.
ik heb een boek, maar dan van havo misschien verscheeld het niet zo veel xD

Het is wel hoofdstuk 3 alleen klopt de vraag niet. :eusa_whistle:

Is het misschien zo'n vraag met een blokje en een krachtmeter die naar links wordt getrokken? Dus met drie krachten?

Berichten: 9

Re: Spankracht berekenen

Jammer dat het niet klopt...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Spankracht berekenen

Post die vraag hier eens, met heldere schets of scan van ongetwijfeld bijbehorende plaatje, en begin eens met wat jij de eerste stappen richting een oplossing denkt te kunnen zijn. Je kunt hier nog een heel weekeinde terecht, maar dan helpt het wél als je met onmiddellijk leesbare vragen komt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Spankracht berekenen

Ik heb een voorbeeld wat het misschien kan zijn.

Afbeelding

Is zo iets het?

Berichten: 9

Re: Spankracht berekenen

Vraag 21:

Bereken de hoek in een touw met een spankracht.

-Aan het touw hangt een gewicht van 50 N en aan een ander touw hangt een gewicht van 120 N. Bereken de hoeken in de touwen.

Het touw hangt onder een hoek α. Aan beide kanten is hoek α hetzelfde. Voor figuur 3.17b geldt hetzelfde.

Figuur 3.17a en b.
Bijlagen
NK_0000001.jpg
NK_0000001.jpg (12.04 KiB) 2959 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Spankracht berekenen

Hoe voeg ik een paint bestand toe aan mijn antwoord?
uploaden naar een foto site (heb ik gedaan) Bijvoorbeeld: Photobucket

Berichten: 9

Re: Spankracht berekenen

De stappen (volgens mij):

-Teken de resultante bij Fig 3.17a

-Teken de x- en y- component erbij

-..............

En nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 20

Re: Spankracht berekenen

Master Ed schreef:De stappen (volgens mij):

-Teken de resultante bij Fig 3.17a

-Teken de x- en y- component erbij

-..............

En nu?
Er is toch Fres want hij hangt stil. 1e wet van newton xD

ik dacht

cos alfa = aanliggend / schuin

schuin = aanliggend / cos alfa

schuin = 25 / cos alfa

Moet het brekend of bepaald worden?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Spankracht berekenen

Teken de vector van de zwaartekracht (loodrecht naar beneden).

De nettokracht op het voorwerp moet 0 zijn (want anders gaat het een of andere kant op versnellen, en dat doet het niet, het hangt netjes stil). De twee spankrachten samen moeten dus een resultante leveren die loodrecht omhoog wijst, en even groot is als de zwaartekracht.

in hoofdstuk 4 van de microcursus waarheen ik je verwees staat de rest van de te volgen stappen beschreven. Vertel maar waar je dan precies vastloopt. Liefst met je schetsje aangevuld met wat tekenwerk tot zover je geraakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Spankracht berekenen

Black Soldier schreef:Er is toch Fres want hij hangt stil. 1e wet van newton xD

ik dacht

cos alfa = aanliggend / schuin

schuin = aanliggend / cos alfa

schuin = 25 / cos alfa

Moet het brekend of bepaald worden?

Afbeelding
Het moet berekend worden.

Fijn. Bedankt voor jullie uitleg en ik laat jullie wel weer wat weten als ik vast loop.

Ik reageer morgen pas weer, ok?

Berichten: 703

Re: Spankracht berekenen

Er is toch Fres want hij hangt stil. 1e wet van newton xD


Er is dus duidelijk GEEN resulterende kracht! Het voorwerp is in rust, dus de som van alle krachten is 0!

Berichten: 9

Re: Spankracht berekenen

Er is dus duidelijk GEEN resulterende kracht! Het voorwerp is in rust, dus de som van alle krachten is 0!
Kijk, dit wist ik ook nog wel.

Het voorwerp verplaatst niet, dus er is een tegenwerkende kracht, de Fres.

Dan teken je de diagonalen parallel met de touwen, teken de Fres ertussenin (Evengroot als de zwaartekracht op het voorwerp).

En daarna?

Reageer