Werk stress

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Werk stress

Hallo allemaal,

Op school hebben wij de opdracht gekregen een werk te maken, ik heb voor het onderwerp stress gekozen.

Nu probeer ik zoveel mogelijk informatie over dit onderwerp te verzamelen, en ik zou mij het liefste willen toespitsen op stress bij jongeren en kinderen. Weet iemand van jullie misschien een geschikte bron waar ik mijn informatie kan halen?? Of is er op dit forum misschien ook een dokter of psycholoog of dergelijke actief waar ik een paar vragen aan kan stellen, en wie ik ook in mijn werk kan vermelden???

Alvast bedankt!!!

x

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Werk stress

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Werk stress

Ik studeer psychologie, en er lopen hier nog wel wat gebruikers rond met een achtergrond in de psychologie of de geneeskunde. Als je specifieke vragen hebt, mag je die gerust stellen, en dan zien we wat we kunnen doen.

Ik kan je verder wel nog naar wat bronnenmateriaal doorverwijzen, maar het is wel handiger als we een beetje een idee hebben van het niveau (Welk schooljaar? Hoe is je Engels?) en hoeveel tijd je hebt.

Wikipedia is dikwijls een goed startpunt om op zoek te gaan naar verdere bronnen: dit lemma, bijvoorbeeld. Hier en hier (pdf) vind je ook al wat basisinformatie.

Berichten: 4

Re: Werk stress

ypsilon schreef:Ik studeer psychologie, en er lopen hier nog wel wat gebruikers rond met een achtergrond in de psychologie of de geneeskunde. Als je specifieke vragen hebt, mag je die gerust stellen, en dan zien we wat we kunnen doen.

Ik kan je verder wel nog naar wat bronnenmateriaal doorverwijzen, maar het is wel handiger als we een beetje een idee hebben van het niveau (Welk schooljaar? Hoe is je Engels?) en hoeveel tijd je hebt.

Wikipedia is dikwijls een goed startpunt om op zoek te gaan naar verdere bronnen: dit lemma, bijvoorbeeld. Hier en hier (pdf) vind je ook al wat basisinformatie.
Hey,

Echt bedankt om te reageren, met die sites kan ik echt al een stuk verder!! En het is een werk voor het vierde middelbaar, dus mijn Engels is toch al redelijk goed en we hebben nog wel meer dan een maand om dit werk te maken..

Voor die vragen, ik zou graag willen weten of er nu, in deze maatschappij, echt veel meer mensen zijn met stress of omdat dit gewoon zo lijkt omdat er veel meer aandacht gegeven wordt aan stress...

En ook wat de meest voorkomende oorzaken zijn van stress bij kinderen/jongeren (maar dat staat misschien al op een van die sites)

Ik hoop dat die vragen iets pescifieker zijn en ja daar een antwoord voor hebt of wilt geven....

Alvast bedankt voor ju hulp!!

x

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Werk stress

Echt bedankt om te reageren, met die sites kan ik echt al een stuk verder!! En het is een werk voor het vierde middelbaar, dus mijn Engels is toch al redelijk goed en we hebben nog wel meer dan een maand om dit werk te maken..
Oké, dan steekt het niet op een paar dagen. Ik kan immers wel op je vragen antwoorden, maar ik geef je er liever een paar bronnen bij zodat je e.e.a. zelf kan nagaan. Maar ik ben nu thuis en mijn boeken e.d. liggen op mijn kot, dus daar moet je dan even geduld voor hebben.
Verborgen inhoud
Als ik over pakweg een week nog niet gereageerd heb, stuur me dan even een pb'tje.


Sowieso is de vraag die je stelt (Is er meer stress in de maatschappij?) er een waar geen eenvoudig ja/nee-antwoord op te geven valt. Waarschijnlijk is het een beetje van beide (Ja, veel veranderingen en toenemende drukte maken dat we sneller gestresst zijn... Maar we besteden er ook meer aandacht aan).

Voorlopig kan je misschien al wat opzoeken door bijvoorbeeld bij "Google Nieuws" op zoek te gaan naar nieuwsberichten over stress in de media. Dan vindt je o.a. een interview met kinderpsychiater Peter Adriaensens, een nieuwsbericht over stress bij Nederlandse werknemers, ...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Werk stress

Een relatief luchtige benadering van het 'zogenaamde' hedendaagse probleem van stress is gegeven in een aflevering van "Penn & Teller: Bullshit". Hier werd de passende vergelijking gemaakt, wat zou meer stress geven constant op je hoede zijn omdat een of andere leeuw het op je heeft voorzien of het feit dat de koffiemachine het niet meer doet.

Verder zou ik persoonlijk voor een vak als levensbeschouwing niet zo snel gaan proberen te achterhalen of er meer of minder stress is ten opzichte van vroeger. Een beschrijving van verschillende soorten stress en de verschillende effecten lijkt mij persoonlijk beter te passen. Dan kan je hier nog een mooi stukje (zelf)reflectie bij proberen te schrijven ook nog.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Werk stress

Een relatief luchtige benadering van het 'zogenaamde' hedendaagse probleem van stress is gegeven in een aflevering van "Penn & Teller: Bullshit". Hier werd de passende vergelijking gemaakt, wat zou meer stress geven constant op je hoede zijn omdat een of andere leeuw het op je heeft voorzien of het feit dat de koffiemachine het niet meer doet.
Maar volgens mij zit daar impliciet een mening achter: "Maak je niet zo druk om die koffiemachine, er zijn dingen die erger zijn." Daar zit ongetwijfeld wel iets in, maar onderzoek toont anderzijds aan dat "het accumulerend effect van microstressoren" (@TS: dure woorden om te zeggen "het ophopend effect van dagelijkse beslommeringen") een grotere impact heeft op mentale gezondheid dan ingrijpende veranderingen. Daaraan gerelateerd wordt vaak gezegd dat we vandaag met meer onzekerheid te kampen hebben, veel meer tegelijk moeten doen, en van alle kanten bestookt worden met verschillende vormen van druk, terwijl er "vroegah" eenvoud was in de moeilijkheden waarmee men zich geconfronteerd zag. Enfin, je komt nogal snel op individuele inschattingen terecht, maar dat lijkt me voor levensbeschouwing niet zo'n groot probleem.
Verder zou ik persoonlijk voor een vak als levensbeschouwing niet zo snel gaan proberen te achterhalen of er meer of minder stress is ten opzichte van vroeger. Een beschrijving van verschillende soorten stress en de verschillende effecten lijkt mij persoonlijk beter te passen. Dan kan je hier nog een mooi stukje (zelf)reflectie bij proberen te schrijven ook nog.
Zit ook wat in... Misschien kun je volstaan met te zeggen dat "veel mensen stress ervaren". Dat is namelijk gewoon waar, en waar die ervaring dan vandaan komt maakt misschien niet zoveel uit voor het probleem an sich.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Werk stress

Nog een tv-tip: volgende week woensdag om kwart voor 9 op (de Vlaamse zender) één gaat het in het programma "Ook getest op mensen" over stress.

Reageer