Snaar in twee stukken geknipt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Snaar in twee stukken geknipt

Een snaar wordt in twee stukken geknipt. Beide stukken worden met dezelfde kracht

opgespannen. Het eerste stuk snaar trilt met een grondtoon van 256 Hz en het tweede

stuk snaar met een grondtoon van 440 Hz.

a. Als men de oorspronkelijke snaar met dezelfde kracht had opgespannen, wat was

dan de grondtoon?

b. Wat was de lengte van de oorspronkelijke snaar? (vgeluid = 343 m/s).

Om eerlijk te zijn ik weet niet hoe aan deel a te beginnen. Deel b heb ik wel gevonden. Kan iemand me op weg helpen bij deel a?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Snaar in twee stukken geknipt

Dit zit ver bij mij, dus ik weet er niet veel meer van, maar dit is het principe.

Je moet een formule vinden (of opstellen uit kleinere formules) die de grootheden kracht, frequentie en lengte met elkaar in verband brengt.

Wat je zal willen berekenen is de lengte van die 2 kleinere snaren zodat je weet hoe lang de oorspronkelijke snaar was. Je wil weten hoe die zou klinken als ze met dezelfde kracht wordt opgespannen, dus je zal waarschijnlijk een lengte krijgen in functie van die kracht F die dan zal wegvallen als je alles invult in de formule voor de frequentie.

Berichten: 393

Re: Snaar in twee stukken geknipt

Dag Xenion,

De formule voor de grondtoon is: f = v / golflengte

Als ik de lengte heb van de hele snaar, mag ik er dan ook van uit gaan dat v = geluidsnelheid = 343 m/s? Want de golflengte zal dan twee maal de lengte van de snaar zijn, en zo vind ik dan f. Of klopt dit niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Snaar in twee stukken geknipt

Nee, het was iets van de form:
\(f = \frac{1}{2*L}*\sqrt{\frac{T}{µ}}\)
f=frequentie

L=lengte van de snaar

T=spanning

µ=massa per lengte eenheid

Maar die laatste term kan je bijvoorbeeld F noemen en beschouwen als spanning over de snaar ofzo.

Dan heb je:
\(256 = \frac{1}{2*L_1}*F\)
en
\(440= \frac{1}{2*L_2}*F\)
En je weet dat:
\(L = L_1 + L_2\)

Reageer