Standaarddeviatie maandinkomen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Standaarddeviatie maandinkomen?

Tabel maandinkomens

Ik heb hier een afbeelding van maandinkomen waar ik de (steekproef-)standaarddeviatie voor moet uitrekenen.

formule: Σ[(x-xgem)²/n-1]

Het gemiddelde inkomen: €2178,00

Het antwoord is geven, dat is: s=886,057

Zou iemand mij alsjeblieft de berekening willen geven van dit antwoord?!

Ik heb zo'n beetje alles al geprobeerd.

Berichten: 21

Re: Standaarddeviatie maandinkomen?

Gemiddelde en variantie van in klassen verdeelde data bereken je aan de hand van de klassemiddens.

Berichten: 4

Re: Standaarddeviatie maandinkomen?

Gemiddelde en variantie van in klassen verdeelde data bereken je aan de hand van de klassemiddens.


Bedankt voor je reactie, maar dat had ik zelf ook al bedacht. Het gaat mij gewoonweg om de volledige berekening totaan het gegeven antwoord. Daar kom ik niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Standaarddeviatie maandinkomen?

De formule die je noemt is voor de steekproefvariantie, de steekproefstandaarddeviatie is daar de wortel van.

Verder gewoon een kwestie van dom invullen. Voor de eerste klasse (500-1000) neem je x=750, (x-xgem)² is dan (750-2178)² = 2039184, en dat maal 6. Idem voor de andere klassen, optellen, delen door n-1=124, wortel, klaar.

Kom je er niet uit, geef dan eens precies aan wat je doet?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4

Re: Standaarddeviatie maandinkomen?

Rogier schreef:De formule die je noemt is voor de steekproefvariantie, de steekproefstandaarddeviatie is daar de wortel van.

Verder gewoon een kwestie van dom invullen. Voor de eerste klasse (500-1000) neem je x=750, (x-xgem)² is dan (750-2178)² = 2039184, en dat maal 6. Idem voor de andere klassen, optellen, delen door n-1=124, wortel, klaar.

Kom je er niet uit, geef dan eens precies aan wat je doet?
Hee Rogier bedankt voor je antwoord.

Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg alsnog niet het antwoord s=886,057.

Ik heb HIER mijn berekening.....

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Standaarddeviatie maandinkomen?

Snap je hoe je van 750 naar 2039184 komt? Let op de "maal 6"!

Jij bent in jouw berekening het vermenigvuldigen met de klasse-aantallen vergeten.

Voor bijvoorbeeld 1250 moet je niet uitkomen op 861184, maar op 861184 maal 25 = 21529600.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 4

Re: Standaarddeviatie maandinkomen?

Geachte Rogier mijn dank is groot, na vaak proberen ben ik nu tot de juiste uitkomst gekomen. Mijn dank is groot!

Reageer