Kolom + funderingsplaat vraagstuk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Kolom + funderingsplaat vraagstuk

Beste mensen,

Ik heb een opdracht gekregen voor het vak constructief ontwerpen 1,

Wij moesten een dak uitrekenen, de balken en de randbalken zijn eindelijk gelukt na veel ploeterwerk.

Helaas zijn we/ik vastgelopen bij het berekenen van de kolom + funderingsplaat.

Ik hoop dat iemand de vragen en berekening kan maken.

Alleen! Ik wil er wel wat van leren, niet dat er domweg beantwoord wordt. Argumenten + uitgebreide berekening zou ik zeer prettig vinden. Want als ik er niets van leer is het ook zo zonde.

Hieronder staat de info + opdracht die we tot onze beschikking hebben.

Afbeelding

http://i174.photobucket.com/albums/w85/thu...ep/opdracht.jpg

Afbeelding

http://i174.photobucket.com/albums/w85/thu...ematisering.jpg

Berichten: 4.502

Re: Kolom + funderingsplaat vraagstuk

Vraag 18:

Het probleem met de draagkracht van de kolom begint wrs.al met de euro-termen

Ncud =rekenwaarde toelaatb.druk,is afh van
\(\omega\)
buc =knikfactor die afh. is van de slankheid
\(\lambda\)
= (L/imin) van een profieldoorsnede.

Hoe groter de waarde van de slankheid,des te kleiner wordt de knikfactor om weer een toelaatbare draagkracht van een kolom te krijgen.

En die knikfactor heeft een max. van 1 en dat zit in het systeem,neem je een groter getal,dan krijg je een te hoge waarde voor de draagkracht (In vroeger voor-Eurocode-tijden waren die knikfactoren groter dan 1 en moest je een delingssysteem toepassen,nu wordt er vermenigvuldigd).

Vraag 19:

Toetsing is dan niet nodig omdat de slankheid kleiner wordt door een kleinere lengte van de kolom en daardoor een hogere waarde voor de knikfactor (ofwel een hogere toelaatb.druklast!)

De symbool
\(\gamma\)
t is mij onbekend,heeft wrs. met materiaal te maken omdat het algemene symbool
\(\gamma\)
wel bekend is met m,M.

Ik stop hiermee,er is beeldverwarring,mogelijk door verhuizing naar "techniek",waarop ik attendeerde

Berichten: 4.502

Re: Kolom + funderingsplaat vraagstuk

Ik ga maar verder op een hopenlijk normaal venster:

Nog bij 18:

de knikfactor is een veiligheidsfactor.

Vraag 20:

grondvervorming onder een funderingsplaat is een apart geotechniek-verhaal met bijbehorende gronddruk-grafieken (matrixen?).Dus variabel en lopend van een max.druk onder het centrum van de drukkracht naar een lagere waarde aan de randen van de plaat,dus zo niet te zeggen.Als je uitgaat van een gelijkm.belasting is het eenvoudiger,maar is dat de bedoeling bij jullie topic.

( zie de vraag 00 met draagvermogen van de plaat incl.plaatgewicht -alles in N-/ 0,02 = .... mm2)

Bestaan tabellen voor bij de Eurocode Geotechniek.

Voor een dunnere betonplaat is meer staal nodig.

Succes!

Reageer