Massa valt op veer; bereken frequentie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Massa valt op veer; bereken frequentie

Goeieavond,

Een horizontaal plateau (M = 2,00 kg) wordt ondersteund door een veer (k = 2000 N/m). Van een hoogte van 1,2 m boven het plateau laat men een massa (m = 0,600 kg) op het plateau vallen. Hierdoor begint het geheel een gedempte trilling uit te voeren. Na 1,5 s trillen is de amplitude van de trilling met 22% verminderd.

a.Bereken de dempingsconstante.

b.Als er geen wrijvingskracht zou zijn, met welke frequentie zou het geheel dan trilllen?

Wat ik me afvraag is of het er iets toe doet dat men de massa laat vallen vanop 1,2 m. Dit gegeven heb je toch nergens nodig in de uitwerking van de vragen? Zowel bij a en b volgens mij...

Zo geldt voor de frequentie volgens mij:
\(\frac{1}{2pi}\sqrt{\frac{k}{m}}\)
Klopt dit of zie ik ergens iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Massa valt op veer; bereken frequentie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: Massa valt op veer; bereken frequentie

JeanJean schreef:Wat ik me afvraag is of het er iets toe doet dat men de massa laat vallen vanop 1,2 m. Dit gegeven heb je toch nergens nodig in de uitwerking van de vragen? Zowel bij a en b volgens mij...

Zo geldt voor de frequentie volgens mij:
\(\frac{1}{2pi}\sqrt{\frac{k}{m}}\)
Klopt dit of zie ik ergens iets over het hoofd?
ik denk dat je gelijk hebt, de amplitude zal verschillen, maar de frequentie zal niet afhankelijk zijn van de hoogte. je zal voor m wel de som van de massas moeten nemen

Reageer