Concentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 149

Concentratie berekenen

hallo,

ik heb de volgende gegevens:

Informatie:

1. Grondwater bevat zowel Fe2+ - als Fe3+- ionen.

2. Fe3+- ionen vormen met SCN – ionen een rood complex.

3. Fe2+ - ionen zet je om in Fe3+- ionen met een aangezuurde H2O2- oplossing.=> reactievergelijking:

2 H+(aq) + H2O2(aq) + 2Fe2+(aq) => 2H2O(l) + 2 Fe3+ (aq)

Uitvoering:

0. standaardoplossing is gemaakt door de TOA en bevat 5,0 mg Fe3+ per liter

1. We hebben 8 schone droge reageerbuizen klaargezet(genummerd 1 tot en met 8) en hierin hebben we achtereenvolgens 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7ml van de standaardoplossing in gepipetteerd. We hebben gebruik gemaakt van een 10ml pipet met maatverdeling.

2. Daarna hebben we in elke buis 1ml van een 2M KSCN- oplossing gepipetteerd.

3. Elke buis hebben we met demiwater opgevuld tot 10ml.

4. We hebben de oplossingen voorzichtig gehomogeniseerd en de inhoud gedeeltelijk over in 8 klaarstaande cuvetten geschonken(ook schoon en droog!)

5. het cuvet met de blanco (= nr.1) hebben we daarna in de spectrofotometer geplaatst en deze op E = 0 gesteld

6. De extinctie van de oplossingen nr. 2 tot en met 8 hebben we daarna gemeten en opgeschreven

7. Filtreer het grondwatermonster en schenk 25 ml van het filtraat in een maatcilinder van 50 of 100ml.

8. Voeg nu achtereenvolgens toe: 1druppel 3% H2O2 –oplossing, 5ml 2M KSCN – oplossing en 10 ml 1M zoutzuur. Vul met water aan tot 50ml en homogeniseer de oplossing met een roerstaafje.

9. schenk wat van de oplossing uit de maatcilinder in een cuvet en meet de extinctie.

Vragen:

bij de opdrachten krijg ik de volgende vraag:

Bereken voor elk van de oplossingen uit de ijkserie de Fe3+ concentratie

(uitgedrukt in mg Fe3+ x L-1


en bereken de totale ijzer concentratie in het oorspronkelijke grondwater in mg x L-1 (denk aan de verdunningsfactor als gevolg van de handelingen bij onderdeel 8)

kan iemand me op weg helpen bij het berekenen van de concentratie?!

Ik kom niet verder dan: standaardoplossingbevat 5,0 mg Fe3+ per liter en dat in alle buizen 10 ml zit ](*,)

en nog iets met mol? :eusa_whistle:

alvast bedankt

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Concentratie berekenen

plop0-1 schreef:kan iemand me op weg helpen bij het berekenen van de concentratie?!

Ik kom niet verder dan: standaardoplossingbevat 5,0 mg Fe3+ per liter en dat in alle buizen 10 ml zit ](*,)

en nog iets met mol? :eusa_whistle:
"Iets met mol"? Vanzelfsprekend! Het is een opgave chemisch rekenen, daar reken je gegevens altijd om naar molen.

Vraag jezelf vervolgens eens af hoeveel er van die standaardoplossing in de buizen zat, en dus ook hoeveel Fe3+.

Verder lijkt het me verstandig als je eens een kijkje neemt bij de diverse cursussen die te vinden zijn op dit forum. Er is onder andere een cursus over het systematisch oplossen van rekenvragen, en over verdunningen. Die zouden je een heel eind op weg moeten helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer